Aisa
    Hej! jo det e så att jag har en tendens att ogilla ämnen som jag inte är bra på, alltså matte. Det blir roligt när man väl kommit till en kapitel som man kan klara av men oftast blir det inte så. Jag bara undrar hur jag ska komma igång med matten för jag vill verkligen kunna komma in i min förstahandsval. Vi hade ju nationella prov muntligt i matte nyligen och det gick åt pipan. Jag vill verkligen få högre än ett C den här terminen (det kanske är lite försent att börja planera det nu men..) har ni några tips på hur jag kan förbättra mig förutom att sitta o plugga i matteboken hela tiden... Jag undrar också om det finns böcker man kan låna i biblioteket som innehåller matte från gymnasiet, vill gärna se hur mycket krav jag har på mig då jag ska gå in på natur-natur

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aisa!

    Du undrar om det är för sent att börja satsa på matte nu, i mitten av åk9? Tidigare är bättre men Bättre sent än aldrig, som ordspråket säger! :)

    Innehåll i alla mattekurser finns att se på www.matteboken.se och på Natur-natur läser man Matte 1, 2, 3 och 4 - det avancerade spåret "c-spår" och i en snabb takt.

    Det är bra att du vill lära dig mer matte! Det är alltid bra, oavsett vilken utbildning man går eller vilket yrke man vill satsa på - att lära sig mer matte. Har du pratat med din mattelärare om hen kan ge dig tips/råd som är anpassade till just dig, dvs personliga tips/råd?

    Alla vi är olika och olika studietekniksmetoder passar oss. Vi har samlat våra bästa tips om Studieteknik på GymnasieGuiden och jag rekommenderara att du läser där och testar några olika metoder för att se vad som skulle passa just dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till med dina studier i matte!

    ANNA