Hej Carro,
    SYV är inte lärare och kan därför egentligen inte ge råd eller tips om hur man på bästa sättet kan plugga inom olika ämnen. visst finns det allmänna Tips om studieteknik, som du gärna får kika på... men annars så är det en fråga till lärare i historia, eller till en studiehandledare (om ni har en sådan på er skola).

    Allmänt är det så att Historia hör till sådana "komplexa" (på ett annat sätt än t.ex matte) ämnen där det inte går att "fatta grejen" och sedan bara "köra"... som man ibland kan göra inom t.ex matte.
    I ämnet historia möter du mänsklig verksamhet i förfluten tid. Det handlar om stora och små händelser, om kvinnors och mäns liv, tankar och arbete samt om sociala och ekonomiska strukturer. Historisk kunskap bidrar med nya perspektiv på vår samtida tillvaro, och det är både de "konkreta åratal" och minnas vad som hände och när men även kunna analysera och dra slutsatser, som gäller, för att klara av provet i histoia med godkänt resutat.