Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, du frågar om vilka fördelar det finns att läsa vissa kurser på distans.
    Distansstudier passar vissa elever bättre än andra. På distans kan man göra uppgifter när som helst på dygnet eller under helgerna - om man vill. Ibland är man tvungen att läsa på distans om utbildningen inte finns på pendlingsavstånd och man inte kan flytta.
    Man får samma betyg oavsett om man läste på distans, på flex eller på "vanligt sätt", dvs med lärarledda lektioner.
    För att läsa på distans måste man ha hög personlig disciplin, att "ta sig i kragen" och sätta sig ner framför dator och verkligen göra de uppgifterna även om man tycker att det hinner man göra senare, t.ex. nästa dag. Det passar inte alla elever att läsa på distans. Man träffar inte klasskompisar och inte har social samvaro med dem. Om du kan välja att läsa på distans eller med lärarledda lektioner bör du väga in för- och nackdelar och bestämma dig för vilket sätt som passar just dig bättre.
    Hälsningar
    Mikael SYV