Kimia
    Vilka fördelar finns det med att studera direkt till läkare efter att man är utbildad undersköterska?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    En fördel om man utbildar sig till undersköterska är att man har goda chanser att få jobb - under tiden man försöker komma in på Läkarprogrammet och då får man arbetslivserfarenhet och tjänar pengar när man jobbar. Det är en stor fördel.

    Den andra är att man har praktik på någon eller några vårdinrättningar under studier till undersköterska och då vet man att man har testat "vård" och det passar ens personlighet, egenskaper mm. Då kan man bli säker på sitt val av yrke inom vården.

    Tredje EVENTUELLA fördelen är: att det KANSKE KAN bli Alternativ antagning till Läkarutbildningen och t.ex. 10% av platserna bokas för sökande som har erfarenhet inom vården. Exempel: 2 år arbete inom vården. Och i den kvoten borde antagningsgränsen vara i alla fall något lägre än i de övriga, där arbetslivserfarenhet inom vården inte krävs. Om det blir eller ej en sådan alternativ antagning vet vi inte. Det har förekommit någon gång ibland förut. Därför skriver jag att det är en "eventuell fördel".

    Vänliga hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare