Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tania,

    fördelar är att man lär sig mer + kan bli behörig till flera eftergymnasiala utbildningar.

    Nackdelen är att man läser på mer än heltid och riskerar bli överansträngd och i värsta fall - utbränd, sjuk och deprimerad +

    att man sprider sin tid och krafter på fler kurser och riskerar med det att få lägre betyg i alla kurser... det är t.ex om du ska plantera dubbelt så många blommor på samma tid... om du t.ex har 3 timmar innan det ska bli färdigt och så planrerar du 100 blommor eller 200 blommor på de tre timmarna... visst blir man trött om man gör dubbelt så mycket på samma tid och så blir det kanske inte så bra kvalité i det man gör, om man gör mer på samma tid.

    Och tid är ju bristvara... alla vi har bara 24timmer om dygnet. Sova måste man göra... och ta sig till/från skolan tar tid... det finns inte hur mycket tid och ork som helst... så man får hushålla med tiden på ett klokt sätt och inte ta sig "vatten över huvudet", inte åta sig göra eller läsa för mycket.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!Lycka till med din studieplanering! Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare