student

    Hej, Har en master i nationalekonomi, vilket också inkluderar ganska många poäng företagsekonomi. Jag funderar på vad jag skulle behöva göra för att kunna bli gymnasielärare inom samhällskunskap via en kompletterande pedagogisk utbildning likt en som finns på MIUN. Behörighetskraven för denna är: Samhällskunskap 120 hp alternativt Statsvetenskap 60 hp /Sociologi 30 hp/Nationalekonomi 30hp alternativt Sociologi 60 hp/ Statsvetenskap 30 hp /Nationalekonomi 30 hp alternativt Nationalekonomi 30 hp /Statsvetenskap 30 hp /Sociologi 30 hp / Kulturgeografi 30 hp Kan jag tillgodo räkna mina hp inom företagsekonomi som samhällskunskap?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej D,
    nu jobbar inte vi här på FRåGA SYV med antagning till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, så du får gärna fråga dem som gör det men... företagsekonomi och samhällskunskap är olika ämnen. Så, om reglerna ska följas "till punkt och pricka" så kan man inte tillgodoräkna sig studier i företagsekonomi som "samhällskunskaps-studier" men jag tänker på att antagningsgruppen kanske kan göra ett undantag eller tipsa dig om att du kanske kan läsa för att bli lärare i företagsekonomi? Du kan antingen kontakta antagningen till KPU på de lärosäten där du vill läsa till lärare och ställa den fråga där, eller gör ansökan (chansa) och se vad du får för svar.
    Du kan också söka jobb som obehörig lärare och om du får jobbet och jobbar i några år, så kan du förhoppningsvis sedan komma in i något projekt, likt VAL (vidareutbildning av lärare) som hjälper lärare att bli behöriga och få legitimation i rätt undervisningsämne.