SYV

    Hej
    Som titeln lyder undrar jag om ni har tips på kreativa och roliga sätt att berätta / visa för lägre åldrar (i detta fallet en klass i åk 1) vad syv är och jobbar med?


    Även om ni har tips på en sak/grej man kan ta med till klassen som är typiskt för syv yrket.
    Mvh Marco

    • Anna : Fick idag svar från ett lärosäte som erbjuder SYV-programmet på din fråga; svaret lyder: "har inga tips tyvärr i den åldern. Prova SYV i grundskolor ".
    • Saga : En övning för F-3 (förskoleklass till år3 på grundskolan) - https://hejsyv.se/inlagg/skrivande-yrken-2/

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marko,
    vilken intressant och viktig fråga!
    Tyvärr så finns det inte mycket erfarenhet av SYV för lägre åldrar...Måste direkt säga att vi på fråga SYV saknar expert på det område. Vänd dig gärna till personal på SYV-utbildningar och även på Förskollärarprogrammen och på lärarprogrammen som utbildningar till "tidigare lärare".

    Med det sagt, ska jag ändå göra ett försök att ge svar. :)

    Min första tanke är att det behövs yrkesvägledning för tidigare åldrar och borde satsas på mycker mer än det görs idag.
    Min andra tanke är att det kanske behövs ett Systematiskt arbete på det område och en gemensam plan med "tidigare lärare" som arbetar dagligen i åk1... att ett besök från SYV till åk1 elever är bra, men räcker inte.

    Men om vi nu pratar om Ett besök till åk1 - och man idag inte har ngt.förberett på förhand, skulle jag ta hjälp av www.framtid.se -där tusentals yrken finns beskrivna. Man kan skriva ut ca 10 bilder på de yrken som eleverna i åk1 borde känna till, ex. Lärare; Busschaufför; Matsalspersonal; Kassapersonal (samråd gärna med lärare som undervisar i den klassen), och man kan be eleverna att "gissa" vilka av de yrken som jobbar i Skolan. Samtidigt är det bra att "plantera" en tanke på att många yrken kan jobba på olika ställen, ex. Städare >>.

    En "övning" som man kanske kan ha är att eleverna jobbar i grupper (i tre-fem min) och lägger bilder som representerar olika yrken i olika "burken" - ex. Skolburken (för Skolyrken >>) och Butiksburken (för Butiksyrken). "Krokset" här att t.ex Städare passar både som Skolyrke och som Butiksyrke och båda svaren är rätt.

    En sak som man som SYV kan ha med sig är kanske en docka eller flera dockor med yrkeskläder på - eller kanske en docka som man klär om i olika yrkeskläder (för att visa på att en och samma person kan jobba inom olika yrken). Om en SYV har själv tidigare jobbat som "ngt. annat" kan hen berätta om det: ex. innan jag blev SYV jobbade jag som Butiksbiträde >>.
    Finns det ingen docka med yrkeskläder, kan man använda Bilder eller så kanske man kan visa en film (helst kort film som presenterar flera yrken).

    Svårt att säga hur framgångsrikt ett besök från SYV skulle vara till åk1 på grundskolan, om det inte följs av med någon fortsättning; jag skulle helst involvera personal som dagligen arbetar med de eleverna och även föräldrarna (kanske kan föräldrarna bidra med att hitta eller sy Yrkeskläder till en docka - och så kunde eleverna rösta fram vilket yrke ska docka jobba som den här veckan - och man försöker under veckan få reda på mer om just det yrket...?).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar
    Mikael

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marko;

    vi har samrått med sakkunniga och kom, än så länge, fram till följande:
    som en "sak" kan man t.ex göra en "personlig karta" - min väg genom skolsystemet - där du ritar en "gubbe" (som representerar dig) som går igenom skola och högskola till SYV-yrket.

    Metoder för vägledning för mycket unga kanske man kan ta från vägledning för särskoleelever, där man ritar mycket och "leker" fram en "lösning" eller förståelse. Ex. kan man skaffa klossar eller Lego-bitar i olika färger där olika färger ska representera olika nivåer på utbildning, och så bygger man tillsammans med eleverna.

    Ännu ett Tips som vi fick är att Umeå Universitet erbjuder i Samarbete med Skolverket "path"-kurser där 25 studievägledare får möjlighet att åka till Umeå (Skolverket betalar, fick vi förklarat för oss) och inom en sådan "path"-kurs (fortbidlning för studievägledare) kan man också lära sig mycket nytt, som bl.a kan användas i vägledning för mycket unga elever.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    Du får gärna höra av dig och berätta vad du själv kom fram till eller vad du fick för svar från andra källor!
    ANNA

    Hi igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god läs nedan:

    Sök på uppsatser på universitetens databaser. ex. MUEP som du hittar om du går in på Mau.se och klickar på biblioteket. Du kan också söka i Google scolar. Om du söker på vägledning och tidiga åldrar och liknande sökord kan du nog hitta en massa. Jag har själv handlett studenter som skrivit om syn på yrken hos barn i förskolan. Det kom också en internationell vägledningsantologi om vägledning för yngre åldrar för några år sedan. Mark Watson var en av redaktörerna, han är verksam i Sydafrika. Om du söker på hans namn kan du nog hitta boken.
    Lycka till!
    Med vänlig hälsning

    Saga SYV

    Hej,
    Det har kommit ny litteratur som tar upp den här typen av frågor; Studie- och yrkesvägledning-hela skolans ansvar av Charlotta Granath.
    ·          Granath, Charlotta (2019). Studie- och yrkesvägledning - hela skolans ansvar: metodhandbok med undervisningsexempel. Första upplagan, första tryckningen Stockholm: Sanoma Utbildning
     
    Troligtvis finns det Examensarbeten (av studerande på sYV-programmet) med fokus på detta. En möjlighet är att göra en sökning i Diva, där kan studenter ladda upp sina Examensarbeten: https://www.su.se/biblioteket/publicera/registrera-i-diva/registrera-i-diva-1.252131#S%C3%B6k%20i%20DiVA%20och%20SwePub
     

    Frågor och svar taggade med 'valmöjligheter' (4 st.)

    • Bella

      Yrkeslärare häst, kombinerat med engelska?

      Hej! Jag funderar på att söka nu till våren så jag blir yrkeslärare med häst inriktning. För planen just nu är att i sånna fall läsa Hippolog på 180hp och sedan yrkeslärar- "tillägget" på 90hp. Men då blir jag väll "bara" lärare inom hästämnena? Finns det något sätt, eller kurser man...

      Julia: : Hej Bella,när det lärarbrist kan man få jobb som lärare även som obehörig, alltså utan lärarlegitimationen. men vill man bli behörig lärare, är det... Läs hela svaret
    • Linda

      Konsekvenser om man väljer utökad sv/eng i grundskolan?

      Min son börjar 7:an nu till hösten och har fått rådet av sin tysklärare att välja utökad sv/eng istället för tyska. Läraren anser att det blir "lugnare för honom då" och att han kan få hjälp med flera olika ämnen, vid behov. Han har dyslexi och kämpar med tyskan men har A i engelska och C i...

      Liselotte: : Hej Linda; det kan finnas både för- och nackdelar i att välja bort moderna språk i grundskolan.Fördelen kan vara - om eleven ägnar tid och kraft som "befrias" åt... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Vad kan jag vidareutbilda mig till?

      Hej! Jag är oroad för vad jag faktiskt kan utbilda mig till efter gymnasiet. Jag valde undersköterske utbilningen (VO) och jag känner mig inte sugen på att läsa vidare med sjuksköterska. Jag är däremot intresserad av militären, brandman, polis, försäljare, veterinär och liknande, men vill...

      Anna: : Hej Madeleine, det är mer eller mindre Omöjligt att nämna alla yrken och utbildningar som du ska kunna söka till. Detta bl a för att utbildningsutbud förändras. Utbildningar tillkommer... Läs hela svaret
    • Rafael

      kan man bli data ingenjör på samhällsprogramet?

      Hej jag är intresserad av data-teknik och teknologi, jag undrar om jag kan bli data ingenjör på samhällsprogramet? antar att jag måste ta något basår? eller räcker det med bara ett individuellt val? eller hur ska jag göra.?? vill gärna ha information om: går det att bli data ingenjör / eller...

      Lena: : Hejsan, det blir nog bäst med ett Tekniskt basår efter gymnasiet- det blir svårt att täcka in all matte, fysik och kemi via Individuella valet - poängen räcker inte. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga