Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Förklara syv för lägre åldrar?
6Poäng
SYV
Hej Som titeln lyder undrar jag om ni har tips på kreativa och roliga sätt att berätta / visa för lägre åldrar (i detta fallet en klass i åk 1) vad syv är och jobbar med?
Även om ni har tips på en sak/grej man kan ta med till klassen som är typiskt för syv yrket. Mvh Marco
Hej Marko, vilken intressant och viktig fråga! Tyvärr så finns det inte mycket erfarenhet av SYV för lägre åldrar...Måste direkt säga att vi på fråga SYV saknar expert på det område. Vänd dig gärna till personal på SYV-utbildningar och även på Förskollärarprogrammen och på lärarprogrammen som utbildningar till "tidigare lärare".
Med det sagt, ska jag ändå göra ett försök att ge svar. :)
Min första tanke är att det behövs yrkesvägledning för tidigare åldrar och borde satsas på mycker mer än det görs idag. Min andra tanke är att det kanske behövs ett Systematiskt arbete på det område och en gemensam plan med "tidigare lärare" som arbetar dagligen i åk1... att ett besök från SYV till åk1 elever är bra, men räcker inte.
Men om vi nu pratar om Ett besök till åk1 - och man idag inte har ngt.förberett på förhand, skulle jag ta hjälp av www.framtid.se -där tusentals yrken finns beskrivna. Man kan skriva ut ca 10 bilder på de yrken som eleverna i åk1 borde känna till, ex. Lärare; Busschaufför; Matsalspersonal; Kassapersonal (samråd gärna med lärare som undervisar i den klassen), och man kan be eleverna att "gissa" vilka av de yrken som jobbar i Skolan. Samtidigt är det bra att "plantera" en tanke på att många yrken kan jobba på olika ställen, ex. Städare >>.
En "övning" som man kanske kan ha är att eleverna jobbar i grupper (i tre-fem min) och lägger bilder som representerar olika yrken i olika "burken" - ex. Skolburken (för Skolyrken >>) och Butiksburken (för Butiksyrken). "Krokset" här att t.ex Städare passar både som Skolyrke och som Butiksyrke och båda svaren är rätt.
En sak som man som SYV kan ha med sig är kanske en docka eller flera dockor med yrkeskläder på - eller kanske en docka som man klär om i olika yrkeskläder (för att visa på att en och samma person kan jobba inom olika yrken). Om en SYV har själv tidigare jobbat som "ngt. annat" kan hen berätta om det: ex. innan jag blev SYV jobbade jag som Butiksbiträde >>. Finns det ingen docka med yrkeskläder, kan man använda Bilder eller så kanske man kan visa en film (helst kort film som presenterar flera yrken).
Svårt att säga hur framgångsrikt ett besök från SYV skulle vara till åk1 på grundskolan, om det inte följs av med någon fortsättning; jag skulle helst involvera personal som dagligen arbetar med de eleverna och även föräldrarna (kanske kan föräldrarna bidra med att hitta eller sy Yrkeskläder till en docka - och så kunde eleverna rösta fram vilket yrke ska docka jobba som den här veckan - och man försöker under veckan få reda på mer om just det yrket...?).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Hälsningar Mikael
vi har samrått med sakkunniga och kom, än så länge, fram till följande: som en "sak" kan man t.ex göra en "personlig karta" - min väg genom skolsystemet - där du ritar en "gubbe" (som representerar dig) som går igenom skola och högskola till SYV-yrket.
Metoder för vägledning för mycket unga kanske man kan ta från vägledning för särskoleelever, där man ritar mycket och "leker" fram en "lösning" eller förståelse. Ex. kan man skaffa klossar eller Lego-bitar i olika färger där olika färger ska representera olika nivåer på utbildning, och så bygger man tillsammans med eleverna.
Ännu ett Tips som vi fick är att Umeå Universitet erbjuder i Samarbete med Skolverket "path"-kurser där 25 studievägledare får möjlighet att åka till Umeå (Skolverket betalar, fick vi förklarat för oss) och inom en sådan "path"-kurs (fortbidlning för studievägledare) kan man också lära sig mycket nytt, som bl.a kan användas i vägledning för mycket unga elever.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Du får gärna höra av dig och berätta vad du själv kom fram till eller vad du fick för svar från andra källor! ANNA
Utökat svar
Hi igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god läs nedan:
Sök på uppsatser på universitetens databaser. ex. MUEP som du hittar om du går in på Mau.se och klickar på biblioteket. Du kan också söka i Google scolar. Om du söker på vägledning och tidiga åldrar och liknande sökord kan du nog hitta en massa. Jag har själv handlett studenter som skrivit om syn på yrken hos barn i förskolan. Det kom också en internationell vägledningsantologi om vägledning för yngre åldrar för några år sedan. Mark Watson var en av redaktörerna, han är verksam i Sydafrika. Om du söker på hans namn kan du nog hitta boken. Lycka till! Med vänlig hälsning
Hej, Det har kommit ny litteratur som tar upp den här typen av frågor; Studie- och yrkesvägledning-hela skolans ansvar av Charlotta Granath. · Granath, Charlotta (2019). Studie- och yrkesvägledning - hela skolans ansvar: metodhandbok med undervisningsexempel. Första upplagan, första tryckningen Stockholm: Sanoma Utbildning
Hej!
Jag ska snart söka till universitetet och är lite kluven angående vilken utbildning jag ska välja, då jag inte vet säkert vad jag vill göra i framtiden. Jag vet att jag nog inte bara vill sitta på kontor, utan ha ett mer varierat arbete.
Jag vill nog välja något biologirelaterat. ...
Milla : :
Hej,Att välja mellan att utbilda sig till civilingenjör i bioteknik och kandidatprogrammet i biologi ett viktig beslut som du måste ta. Här är några saker att överväga som kan... Läs hela svaret
Hej! Jag har det jätte svårt att bestämma om jag vill bli en ingenjör eller matte/fysik lärare (gymnasiet). När jag tänker på ingenjörs utbildning då tänker jag att det är otroligt många dörrar som ska öppnas och...
Milla : :
Hej Yevheniia!Jag vill börja svara med att visa en utbildning - Civilingenjör och Lärare på KTH. Man kan alltså utbilda sig till civilingenjör och till lärare samtidigt. Som... Läs hela svaret
Hej! Jag står i valet och kvalet mellan två utbildningar, civilingenjör-industriell ekonomi eller civilekonom. I framtiden vill jag jobba med problemlösning i någon form, helst lite kreativt, och gärna i en högt uppsatt position. Gärna också...
Milla : :
Hej Ingrid,du kan söka till civilekonomprogrammet och samtidigt söka läsa de kurser (t.ex på komvux) som fattas för att du ska bli behörig till den andra utbildningen (civilingenjör i... Läs hela svaret
Jag går för nuvarande i 3an på natur-natur, och funderar på att utbilda mig till inredningsarkitekt. Min pojkvän utbildar sig till byggnadsarkitekt på KTH vilket verkar väldigt intressant och rolig. Han har tagit med mig dit så att jag...
Liselotte: :
Hej Alva,utbildningsutbud förändras och det gäller alla de olika skolformer. Nya utbildningar kan dyka upp... och det som gäller idag kanske inte gäller om ett... Läs hela svaret
Jag blev antagen till båda och har rikitigt svårt att välja. Jag vet att det är en smak sak men tänkte fråga ändå flrhopningsvis får jag lite insperation som kan hjälpa mig välja en.
Anna: :
Om du kan börja på båda och jämföra dem... Du kan sedan försöka läsa båda, samtidigt, eller hoppa av från en av dem.
Jag har problem med inte diagnoser och sånt. Och behöver diskutera om jag ska plugga på distans, vilken skola osv.
Milla : :
Hej Zandra!
Det bästa rådet jag kan ge är att du bokar tid med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd , ta med dig alla dina betyg och intyg - så får... Läs hela svaret