Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32081 frågor besvarade.
Förklara syv för lägre åldrar?
6Poäng
SYV
Hej Som titeln lyder undrar jag om ni har tips på kreativa och roliga sätt att berätta / visa för lägre åldrar (i detta fallet en klass i åk 1) vad syv är och jobbar med?
Även om ni har tips på en sak/grej man kan ta med till klassen som är typiskt för syv yrket. Mvh Marco
Hej Marko, vilken intressant och viktig fråga! Tyvärr så finns det inte mycket erfarenhet av SYV för lägre åldrar...Måste direkt säga att vi på fråga SYV saknar expert på det område. Vänd dig gärna till personal på SYV-utbildningar och även på Förskollärarprogrammen och på lärarprogrammen som utbildningar till "tidigare lärare".
Med det sagt, ska jag ändå göra ett försök att ge svar. :)
Min första tanke är att det behövs yrkesvägledning för tidigare åldrar och borde satsas på mycker mer än det görs idag. Min andra tanke är att det kanske behövs ett Systematiskt arbete på det område och en gemensam plan med "tidigare lärare" som arbetar dagligen i åk1... att ett besök från SYV till åk1 elever är bra, men räcker inte.
Men om vi nu pratar om Ett besök till åk1 - och man idag inte har ngt.förberett på förhand, skulle jag ta hjälp av www.framtid.se -där tusentals yrken finns beskrivna. Man kan skriva ut ca 10 bilder på de yrken som eleverna i åk1 borde känna till, ex. Lärare; Busschaufför; Matsalspersonal; Kassapersonal (samråd gärna med lärare som undervisar i den klassen), och man kan be eleverna att "gissa" vilka av de yrken som jobbar i Skolan. Samtidigt är det bra att "plantera" en tanke på att många yrken kan jobba på olika ställen, ex. Städare >>.
En "övning" som man kanske kan ha är att eleverna jobbar i grupper (i tre-fem min) och lägger bilder som representerar olika yrken i olika "burken" - ex. Skolburken (för Skolyrken >>) och Butiksburken (för Butiksyrken). "Krokset" här att t.ex Städare passar både som Skolyrke och som Butiksyrke och båda svaren är rätt.
En sak som man som SYV kan ha med sig är kanske en docka eller flera dockor med yrkeskläder på - eller kanske en docka som man klär om i olika yrkeskläder (för att visa på att en och samma person kan jobba inom olika yrken). Om en SYV har själv tidigare jobbat som "ngt. annat" kan hen berätta om det: ex. innan jag blev SYV jobbade jag som Butiksbiträde >>. Finns det ingen docka med yrkeskläder, kan man använda Bilder eller så kanske man kan visa en film (helst kort film som presenterar flera yrken).
Svårt att säga hur framgångsrikt ett besök från SYV skulle vara till åk1 på grundskolan, om det inte följs av med någon fortsättning; jag skulle helst involvera personal som dagligen arbetar med de eleverna och även föräldrarna (kanske kan föräldrarna bidra med att hitta eller sy Yrkeskläder till en docka - och så kunde eleverna rösta fram vilket yrke ska docka jobba som den här veckan - och man försöker under veckan få reda på mer om just det yrket...?).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Hälsningar Mikael
vi har samrått med sakkunniga och kom, än så länge, fram till följande: som en "sak" kan man t.ex göra en "personlig karta" - min väg genom skolsystemet - där du ritar en "gubbe" (som representerar dig) som går igenom skola och högskola till SYV-yrket.
Metoder för vägledning för mycket unga kanske man kan ta från vägledning för särskoleelever, där man ritar mycket och "leker" fram en "lösning" eller förståelse. Ex. kan man skaffa klossar eller Lego-bitar i olika färger där olika färger ska representera olika nivåer på utbildning, och så bygger man tillsammans med eleverna.
Ännu ett Tips som vi fick är att Umeå Universitet erbjuder i Samarbete med Skolverket "path"-kurser där 25 studievägledare får möjlighet att åka till Umeå (Skolverket betalar, fick vi förklarat för oss) och inom en sådan "path"-kurs (fortbidlning för studievägledare) kan man också lära sig mycket nytt, som bl.a kan användas i vägledning för mycket unga elever.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Du får gärna höra av dig och berätta vad du själv kom fram till eller vad du fick för svar från andra källor! ANNA
Utökat svar
Hi igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god läs nedan:
Sök på uppsatser på universitetens databaser. ex. MUEP som du hittar om du går in på Mau.se och klickar på biblioteket. Du kan också söka i Google scolar. Om du söker på vägledning och tidiga åldrar och liknande sökord kan du nog hitta en massa. Jag har själv handlett studenter som skrivit om syn på yrken hos barn i förskolan. Det kom också en internationell vägledningsantologi om vägledning för yngre åldrar för några år sedan. Mark Watson var en av redaktörerna, han är verksam i Sydafrika. Om du söker på hans namn kan du nog hitta boken. Lycka till! Med vänlig hälsning
Hej, Det har kommit ny litteratur som tar upp den här typen av frågor; Studie- och yrkesvägledning-hela skolans ansvar av Charlotta Granath. · Granath, Charlotta (2019). Studie- och yrkesvägledning - hela skolans ansvar: metodhandbok med undervisningsexempel. Första upplagan, första tryckningen Stockholm: Sanoma Utbildning
Hej! Jag började på ekonomiprogrammet i höstas och har nu insett att detta inte var något för mig. Har pratat med syven på min skola ett flertal gånger och även syven på den skolan jag vill byta till men linjen är full och jag måste...
Anna: :
Hej Emelie,tror tyvärr inte det kommer att funka ... Detta i första hand pga fordonskurserna som läses i år2 baserar sig på att man redan kan innehåll i fordonskurserna som läses i år1,... Läs hela svaret
Hej Jag och min grupp har fått problem och är tvungna nu att byta ämne eftersom vi inte fick stipendium så nu vill vi ändra ämne till metabolism men vet dock inte vad vår frågeställning kan vara, vi vet inte till vem vi ska vända oss...
Julia: :
Hej Fatima,
som "allmän Vägledare" (som inte är expert på kemi, biologi eller medicin) - och som inte är kemi- eller biologi-lärare... så kan man egentligen inte säga ngt. om "metabolism" (minns... Läs hela svaret
Hej! Jag har varit på gymnasiemässan och kollat runt lite och har inte hittat någon skola förutom Hvitfeldska som jag faktiskt tycker om. Jag vill verkligen komma in på mattespets och det är målet, har redan börjat plugga extra/repetera på...
Julia: :
Hej Bahar,att du gillar matte och har A i matte, är jättebra! Men frågan är då om det är "anledning nog" att gå just matte-spets.... . Enligt statistiska uppgifter är... Läs hela svaret
Hej! Jag läser just nu mot en högskoleförberedande examen-samhällsvetenskapliga programmet vid vuxenutbildningen (komvux) i halmstad. Jag är osäker på om jag måste få ett godkänt i matte 2b för att få ut min gymnasieexamen. Jag...
Julia: :
Hej Sara,
det är Ok med F betyget i matte 2b men sammanlagt kan du inte ha mer än max 150 F-poäng i ditt examensbevis från komvux; och matte 2b går på 100p., så det... Läs hela svaret
Hej! Jag går andra året på gymnasiet och vill antagligen plugga vidare till sjuksköterska efter studenten. Jag går vård och omsorg och när jag tagit studenten kommer jag att ha läst kurserna svenska 1,2 och 3. Matte 1a och 2a. Samhällskunskap...
Anna: :
Hej M,
du kan på VO bli behörig till sjuksköterskeprogrammet och ej behöva komplettera på komvux, alls, utan kunna söka till ssk-programmet under våren i årskurs3 med... Läs hela svaret
Hej! Jag fattas matte b och engelska b som det hette då jag tog examen. Jag vill verkligen utbilda mig nu. Vad finns det för alternativ för mig? Vilka utbildningar finns tillgängliga?
Milla : :
Hej Hanna,de nya kurser som motsvarar de gamla kurserna är:Matte B - Matematik 2 (2a, 2b eller 2c)ochEngelska B - Engelska 6.Du kan på komvux läsa matematik 2a och engelska 6, om du vill få samma behörighet som... Läs hela svaret