luca

    Hej, jag studerar Fysik 1A i komvux. Jag har studerat 1C, 2C och 3C på gymnasiet. Jag har ett F i matte3C. Jag har läst från skolverket och markerat att det jag fann som stod där var "Avgränsning och studier av problem med hjälp av fysikaliska resonemang och matematisk modellering innefattande linjära ekvationer, potens och exponentialekvationer, funktioner och grafer samt trigonometri och vektorer". Jag kommer att repetera, behöver jag repetera alla kapitel från alla 3 kurserna t.e.x linjära ekvationer i ma1C, Ma2C och Ma3c? Vilka förkunskaper i matte (1C, 2C,3C) kräv för att klara Fysik 1A på komvux?

    Vad är det jag kan lära mig att titta efter för att veta vilken metod jag använder när för att lösa en uppgift? Ett exempel jag stötte på:  Hur vet jag när jag använder kors multiplikation för att lösa en uppgift med resistorer i kapitel 9 ström? (Heureka 2023) (När det gäller att förstå vilken formel och lösa ut en formel så vet jag hur man gör. Det är lätt när det är --> Följa metoden<-- T.e.x Landa söks. Så vi löser ut landa.). Finn det nån "ord mall" för att jag ska veta att jag har förstått och använt rätt metod? (Är "95% känna igen" med jag löste en sån här typ av uppgift med den här och  därför använder jag den här metoden?)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på skolverkets webbplats står det att förkunskaperna som krävs inför gymnasial kursen fysik1a är "grundskolekompetens". Inga tidigare studier i matematik på högre nivå än grundskola krävs. Hänvisning: Skolverket.se/fysik-gymnasiet
    Vad gäller andra delen av din fråga om metoder kring problemlösningar inom matte och/eller fysik, så kan jag som inte är matte- eller fysiklärare säga ngt., över huvudet taget. Tips! ställ din fråga i pluggakuten på pluggakuten.se/ämne:fysik

    Studie- och yrkesvägledare