Yasmin

    Hej! Ifall man förlängt sitt studie år till augusti för att fixa till engelskan på sommarskola. Finns de inte möjlighet att söka in till någon universitet eller på yh-antagning? Vill inte riktigt vänta på att plugga skulle helst vilja plugga direkt.. finns de inget alls man kan göra/komma in på någonstans?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    yrkeshögskoleutbildningar kan göra undantag och ta in utan "fullständig gymnasiekompetens" och så finns det också "vanliga ansökningsperioder" till yh som är förlagda "när som helst" på året.

    Vad högskoleutbildningar anbeträffar, kika gärna på informationen på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig - det kan finnas utbildningar som öppnar för Sen anmälan. Till högskoleutbildningar måste du ha examensbevis.

    För att komma in på yrkeshögskola, behöver du inte nödvändigtvis ha examensbevis. Du kan därför redan nu göra ansökningar till många (obegränsat antal) yrkeshögskoleutbildningar. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se och nedan - några exempel på yh-utbildningar som kanske kan bli av intresse för dig:
    e-commerce-product-manager-udd-vux-boras
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/koksmastare
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    affarshogskolan/payroll-controller-affars-uddevalla
    processoperator-livsmedel-teknikhogskolan-stockholm
    trädgårdsmastare-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning-hermods
    teknisk-testare-jensen-stockholm
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management
    affärshogskolan/b2b-saljare-affarshog-vaxjo
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    hvilan-utbildning/konsulterande-arborist-european-tree-technician