Arvid
    Hej!

    Jag har blivit antagen på en skolan med NIU. Bestämmer jag mig för att läsa där används mitt individuella val för att läsa specialidrott.

    Om jag söker dit, förlorar jag då min chans att läsa kurser som ger meritpoäng? Finns det något annat sätt att få meritpoäng än det individuella valet?

    Tack!
    • Ulla : Meritpoängen är inte "en bedrift i sig"; de höjer bara ditt meritvärde (med vilket du konkurrerar om plats på högskola). Om man t.ex har C betyg i alla kurser + max i merit eller om man har B betyg i alla kurser och "noll" i merit, blir det Exakt samma resultat; vad jag försöker säga är att man kan i stället för att "jaga" meritpoäng, satsa på att ha högre betyg i alla kurser man läser!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid,

    ja, det finns andra sätt att läsa kurser som ger meritpoäng.

    Många ggr kan man göra det inom Programfördjupningar. På många program får man läsa Engelska 7 och högre kurser i matematik samt Moderna språk som programfördjupande kurser. Hur är det på "den punkten" på "ditt program" kan jag svara på om du uppger vilket program det gäller.

    Förutom möjlighet att läsa kurser som kan ge meritpoäng inom Individuellt val eller inom PROGRAMFÖRDJUPNING, kan man också hos rektor ansöka om att få läsa U-kurser, utökade, dvs utanför programmets 2500 poäng, dvs som Extrakurser. Ofta utgår rektor ifrån elevens prestationer, betyg och närvaro. Har man svårt att få godkända betyg på sina vanliga kurser och/eller eleven har dålig närvaro, brukar rektor säga Nej, du får inte läsa U-kurser.
    U-kurser läser man, som regel, tidigast från åk2; många ggr - endast under åk3.

    Att läsa meritpoängskurser som U-kurser är inte elevens rättighet; rektor kan säga Nej, även om eleven har höga betyg och god närvaro. Anledning behöver inte rektor uppge.
    Men den förklaringen som vi har fått är att rektorer kan anse att det inte är bra att överanstränga sig; det är också extrautgifter för skolan att ge mer utbildning än skola måste ge (det kan alltså finnas även en "ekonomi-/besparings-komponent" i att avslå ansökan om U-kurser).

    ...hoppas jag lyckades nu svara på din fråga.
    ANNA