Sara
    Hejsan, jag har två frågor angående språk och programfördjupning.

    1. Det är såhär att jag ska börja tvåan och jag har läst franska i ettan, men tydligen så har min skola tagit bort franskan och det betyder att jag måste välja ett nytt språk. Kommer mina betyg påverkas om jag väljer att läsa spanska ett i tvåan istället för franska 2. Blir det någon skillnad? För jag vet att i ettan om man byter språk från det man läst i nian så förlorar man några poäng, är det samma i tvåan?

    2. Jag går i samhällslinjen och har sett att jag ska ha ''Entreprenörskap'' och ''Etnicitet och kulturmöten'' Dessa båda ingår i programfördjupning, är det skolan som väljer slumpmässiga kurser som man sedan får läsa? om jag förstått rätt. Men har jag rätt till att byta och välja själv vilken kurs jag vill läsa inom programfördjupningen? Hur många programfördjupning kurser ska man läsa ser att det står 300 - 400 p .

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    1. du förlorar inga poäng på att byta språk mellan åk1 och 2 på gymnasiet, om du läste Franska 1 och nu ska läsa Spanska 1.
    Det där att "förlora poäng" handlar om Meritpoäng>> - och de börjar gälla först från Moderna språk 3... så, om man under åk1 läser Moderna språk (spelar ingen roll Vilket språk) 3 och ej fortsätter läsa Moderna språk 4 - då förlorar man 1.0 i merit som man annars skulle ha fått för Moderna språk 4.
    Men eftersom du läser Moderna språk 1 och ev. 2 - och det är lägre nivåer än dem som ger meritpoäng så spelar det ingen roll. :)

    2. ang. programfördjupning - se Programpan för SA>> - 300-400 p. skillnaden beror på att Inriktningskurserna är flera (större antal poäng) på Beteendevetenskap & på Samhällsvetenskap och då är det endast 300 p. programfördjupning på de inriktningar;
    men om man läser inriktning Medier - då läser man 400 p. programfördjupande kurser.

    Ang. valmöjlighet - så brukar det finnas en lista från vilken eleverna får välja. Val inför åk2 brukar eleverna göra under vintern i åk1 - med "deadline" - någonstans i febr-mars, detta för att skola ska kunna förbereda och planera, bl a lärartid, lokaler mm.

    Men ett mindre antal skolor skapar Profiler... och då väljer skola åt eleverna på förhand - vad eleverna ska "välja" som valbara kurser (kan gälla både Programfördjupning och Individ.val).

    Om inte du fick välja kurser inför åk2, kan det beror på att din skola har en "profil" och valde åt dig... men fråga SYV på din skola, som kan ge dig ett riktigt svar på den frågan - för jag gissar bara,. Jag vet ju inte vilken skola du går på.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA