Hanna

    Hej! Jag tog studenten för 16 år sedan. Jag har kollat på att vidareutbilda mig nu och funderar på förskollärare. Funderar lite om behörighets kraven. Det står ju Natur/Samhäll eller Natur/Samhäll/Eng 6. Jag har Natur och Samhäll. Dock bara eng A. Behöver jag det fast det står eller? Blir inte riktigt klokt..? Om det spelar någon roll så tog jag studenten från hotell och restaurang programmet. Tacksam för svar. Hanna

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna, om det står att Engelska 6 ingår i behörighet till en högskoleutbildning, då måste man skaffa sig godkänt betyg i eng 6, annars är man inte behörig.
    Högskola kan inte ta in obehöriga, men det kan yrkeshögskola göra - kika på Specialistbarnskötar-utbildningar inom yrkeshögskola.
    Sök annars till komvux; eng 6 kan man på heltid läsa på 5 veckor.
    Mvh
    L:

    Liselotte
    • :

      Behöver jag eng 6 när det står såhär då?

      Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

      Eller: Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.

      Det var det jag inte blev klok på när det stor eller..? Tack på förhand.

    • Julia : ja, du behöver godkänt betyg i Engelska 6 (om du sedan innan ej har godkänt betyg i Engelska B) - möjlighet att få betyg i gamla kurser upphörde under året 2016. Nu kan man inte längre få godkänt betyg i EngB men i motsvarande kurs Eng6 kan du få betyget och det behöver du (lägst E) för att bli behörig, om behörighet beskrivs så som du uppger i din kommentar.
    • : Tack för svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer