Evelyn
    Hej Frågasyv!
    Jag behöver hjälp att välja utbildning till höst!
    Det är så att jag vill arbeta i förskoleklass men jag har inte bestämt mig om jag ska ta förskola eller 1-3.
    Vilket yrke har störst brist? Vilken av dessa kan man utbilda sig enklare till olika sorters lärare, t. ex. svenska i andra språk. Kan man arbeta i förskola som grundlärare eller tvärtom, eller kan man komplettera dessa utbildningar för att både arbeta i förskola, förskoleklass och 1-3?
    Tacksam för snabbt svar!

    Med vänlig hälsning,

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Evelyn!

    Att utbilda sig till Förskolelärare tar 3,5 år, läs på http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/forskollarare/

    att utbilda sig till Lärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och årskurs 1-3, tar 4 år, läs på http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/grundlarare-med-tre-inriktningar/

    Störst brist bland lärare på fem års & på 10 års sikt är bedömt till att det kommer mest fattas lärare i åk 4-6 d dvs på mellanstadiet; en utbildning som är på 4 år.

    Här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/grundlarare-278?fritext=f%C3%B6rskoleklass finner du utbildningar som leder till att man blir behörig att arbeta i en förskoleklass och på lågstadiet.

    Se på länkarna som jag skickar till dig nu och återkom i fall du har fler frågor.
    Önskar dig stort lycka till!
    Anna
    • : Har jämfört de, undrar om man kan utbilda sig till grundlärare med inriktning 1-3 och förskoleklass och komplettera utbildningen för att få jobba på förskola?
    • Milla : En fråga om det går att komplettera grundlärarutbildning för att få jobba på förskola bör ställas till Universitets & högskolerådet, eller kanske vägledare på lärarutbildningar har tidigare fått den frågan och kan redan svaret. Kontakta dem med den frågan.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Tänkte att du kanske även vill titta på alternativet: Fritidsledarutbildningar på folkhögskolor runt om i Sverige, se på http://www.fritidsledare.se

    Med vänlig hälsning
    Mikael