Sabina
    Hej! Jag har precis tagit förskollärarexamen och förstår att det var så fel. Jag vill egentligen jobba som lärare! Tyvärr har jag slut på csn och att utbilda mig till grundskolelärare i 4 år till går verkligen inte. Finns det något sätt för mig att komplettera till lärarexamen? Jag har kontaktat flera universitet men fått ett nej till svar från alla... förut gick det ju att komplettera. Är det helt hoplöst nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina, det är skolverket som utfärdar lärarlegitimationer. Kontakta deras avdelning för lärarlegitimationer, alltså skolverkets avdelning.
    Du kan prova söka jobb som "obehörig lärare" och om du lyckas jobba i några år som obehörig, kan möjlighet finnas att komma in i ngt projekt som hjälper verksamma obehöriga lärare att bli behöriga, eller att skolverket kan utfärda lärarlegitimaition pga arbetslivserfarenhet, på undantag.