Parman
    Hej. Jag har två frågor om ifall det finns en kort väg till att bli behörig musiklärare för de yngre barnen alltså F-3. Jag är nämligen snart färdigutbildad förskollärare med behörighet att arbeta i förskoleklass och jag har bestämt mig att det är förskoleklassen jag vill arbeta på efter min utbildning. Jag har ett stort intresse för musik och själv spelar jag piano och ackordspel på piano och har under mina VFU tider alltid tagit min keybord eller lånat en piano på förskolan/skolan jag varit på och spelat tillsammans med barnen. Tycker att musiken öppnar olika vägar in i lärandet för barnen och kan kopplas till exakt vilket ämne som helst och därför ser jag musiken som ett viktigt verktyg för min framtida läraryrke.

    Iallafall, min första fråga är. Finns det en snabb väg kanske på 2/3 terminer att bli behörig musiklärare? Jag har såklart läst de andra frågorna som finns kring att bli musiklärare och alla syftar på ämneslärarutbildning eller kandidatexamen i musik och sedan kompletterande utbildning men dessa tar alla över 5 år och riktar sig mest på gymnasiet och inte bara f-3 eller f-6 till och med.

    Min andra fråga är egentligen någon sorts kompletterande fråga till den första. Vad jag har förstått så har fritidspedagoger möjlighet att välja om de vill bli behörig musik,bild eller idrottslärare och då läser de en kurs som handlar om det ämnet på 30hp alltså en termin. Om den kursen och vfun som följer efter kursen ger fritidspedagogerna möjlighet att bli behörig i det ämnet finns det möjlighet för andra att hoppa in i programmet och läsa den kursen med fritidspedagogerna så man får behörigheten? Detta kanske är en fråga som kan skilja sig beroende på lärosäte men tänkte om det finns något ”lag” eller så om att ingen får hoppa in i en redan påbörjad programm för att läsa bara en kurs.

    Som ett slut alternativ är det väl enklare att plugga till fritidspedagog i 3 år och kanske även få tillgodoräkna vissa kurser och få behörigheten i musik istället för att plugga 6/7 år eller?:) men hoppas verkligen att det finns något annat sätt att bli behörig musiklärare för de yngre barnen och inte behöva plugga 3 är till.

    Jag hoppas att jag är tydlig och är super tacksam för svar och ser verkligen emot svar från er

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Parman, du ställer en svår (för oss att besvara) fråga. Du söker "undantagslösning", kort väg till att bli behörig musiklärare (för yngre barnen) och det är en fråga du måste få svar på från Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och från studievägledare på de programmen där kursen ingår som du vill läsa.
    Jag tänker också på möjlighet att jobba som "obehörig musiklärare för yngre barnen" och sedan ansöka om utökning av lärarlegitimationen pga relevant praktisk erfarenhet. Se info på skolverket.se/utoka-larar--och-forskollararlegitimation-med-fler-behorigheter
    Ang.möjlighet att hoppa in i ett program och endast läsa en kurs - är en fråga till de utbildningsansvariga på det lärosäte, där programmet går. Sedan (även om du skulle hoppat in och avklarat den kursen som du nämner i din fråga) så kan inte vi på FRåGA SYV ge någon garanti på att det skulle ge dig utökning av din legitimation med att bli behörig musiklärare.
    Du kan också göra "allt på en gång":
    - vänd dig till utbildningsansvariga och fråga om de ser möjlighet för dig att hoppa in och läsa kursen i programmet;
    - planera för att söka till hela programmet och om du blir antagen ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning;
    - sök jobb som "obehörig lärare för yngre barnen" och om du får jobba som det och jobbar i några år, kan möjlighet (i alla fall teoretiskt sett) finnas att få utökning av lärarlegitimationen.