Anonym
    Tog studenten förra året, sambeteende. Jag har sen dess vart inomhus med noll kontakt utanför huset. Socialfobi och introvert:). Har bestämt mig på att ändra på detta.

    Vilka jobb utan erfarenhet är lätta att få? Vilka jobb skulle rekommenderas för en osocial person? Jag har inget körkort, kan inte laga mat, har inte städat på ett sätt som jag kan jobba med. Absolut ingenting.

    Intressen är djur och dataspel. Har kollat lite på assistent men kan inte jobba med nedsatta personer. Försökt skaffa jobb på hunddagis och som djurvakt men ingen tur.
    Det enda jobbet förutom de ovanstående är packning av order jag har försökt hitta men svårt. Vilka andra jobb faktiskt anställer folk med absolut ingen erfarenhet? Bor i märsta

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Titta gärna på yrken som nämns i "gymnasiekompetensyrken". I de flesta yrken har man viss kontakt med människor. Att hitta ett yrke där man inte behöver ha någon som helst kontakt med andra människor är svårt och ännu svårare om man saknar yrkesutbildning... på tal om det: vill du kika på yrkeshögskoleutbildningar? Utbud finns på www.yhguiden.se
    Du nämner Data som en av dina intressen. Kika gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    i listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=&Category.id=1&Municipality.county=Stockholm finner du yrkeshögskoleutb.med start HT22 i branschen "data-IT" i Sthlms län.
    Jag tänker också på att du nämner socialfobi i din fråga: har du diagnos "på papper"? får du behandling, t.ex samtalskontakt med en psykolog? Med diagnos som finns dokumenterad kan det vara så att du har rätt till hjälp av Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan; jag tycker du bör undersöka de möjligheterna.
    Om du skriver in dig i ungdomsgarantin på Arbetsförmedlingen kan du både få viss inkomst och det som kanske är ännu viktigare praktisk hjälp i att hitta jobb. Du kan t.ex börja med praktik. Jag känner personligen flera människor som efter kort praktik, t.ex på endast en månad, fick sedan fastjobb på samma arbetsplats där de hade sin praktik.
    Om du försöker få behandling för socialfobín och samtidigt söker praktik på de platser där du vill jobba på - är du på väg mot arbetsmarknaden. Du kan också samtidigt söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar: finns ingen begränsning på antal yh man får söka och du kan bli antagen till flera samtidigt och välja sen.
    Hur får man sitt första jobb? Kanske via sommarjobbet. Nu (mitt i mars) är det hög tid att söka sommarjobb som kan bli inkörsport för dig in på arbetsmarknaden.
    Hoppas någonting i mitt svar kan bli till hjälp!
    Lycka till!