Karl

    Hej jag tänker söka unbinding till hösten. Jag  har några alternativ på utbildningar jag vill söka. Så som jag har förstått det spelar det en ganska stor roll på vilken utbildningen en sätter som föstahandsval. Jag funderar i vilken ordning jag bör placera mina val. Jag har en utbildning jag kollat på som baserat på tidigare antagningspoäng är det lite osäkert om jag kommer in då jag befinner mig precis vid tidigare års poäng. Men den utbildningen jag nog helst vill gå ligger jag med marginal över antagningspoängen från tidigare år. Så om jag tar den utbildningen med högre antagningspoäng som mitt förstahandsval och inte kommer så räknas mitt andrahandsval som mitt förstahandsval. Men min fråga är egentligen om jag kommer in på mitt förstahandsval men inte vill gå på den har jag då försämrat mina chanser att komma in på mitt andrahandsval?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Karl,
    läs information på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/anmal-dig-sa-har/prioritera och om du ändå har frågor kvar, är det mycket bättre att du tar det med Antagning.se - tel.nr 0771-550720 (tel.tid kl.9-16); detta för att det inte ska bli fel. FRåGA SYV administrerar inte antagning till några utbildningar. Exakt hur administration går till vid antagning kan ibland ändras... kanske kan man ibland få igenom ngt undantag också... det kan inte vi på FRåGA SYV veta i detalj eller ta ansvar för. Alltså, utgå ifrån info som finns på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/anmal-dig-sa-har/prioritera och annars kontakta de som jobbar på Antagning.se - du kan också (speciellt om både dina "favoritalternativ" erbjuds på samma lärosäte) kontakta antagningsgruppen på det lärosäte (kontaktuppgifter kan man ibland hitta på lärosätets webbplats, men ring annars till lärosätets växel och fråga om hur du kommer i kontakt med antagningsgruppen; ofta finns endast e-postadress, ej tel.nr till antagningsgrupper på lärosätena).
    Med ett "lärosäte" menas Universitet eller Högskola.

    Liselotte