Anonym

    Hej går på yrkesintroduktion och förstår inte vad gymnasieintyg. Kan jag läsa på komvux så jag kan få en yrkesexamen? Kan jag söka till yrkeshögskola? Eller hur blir det för mig är jätte orolig för förstår ingenting och vet inte vad som kommer att hända efter jag tar studenten?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Yrkesintroduktion är ett av Introduktionsprogrammen; målen för studier på den utbildningen kan variera. Målet kan antingen vara att bli anställningsbar direkt efter avslutade studieryrkesintroduktion, eller att bli behörig till gymnasiala studier på ett nationellt program (eleven blir behörig till de nationella programmen om hen får godkända betyg i grundskolekurserna från vårterminen i årskurs9 på grundskolan - för yrkesprogrammen måste eleven ha godkända betyg i minst 8 ämnen från grundskolan, av dem svenska, engelska och matematik + fem valfria ämnen).
    Börja läsa på gymnasiet kan man t o m det året man fyller 19 år. Om du hinner bli behörig har du en chans att komma in på nationellt gymnasieprogram. Om du inte blir behörig till nationella gymnasieprogram "i tid", kan du söka till komvux. Alla, oavsett tidigare utbildningsbakgrund kan börja läsa på komvux från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år.
    Gör ditt bästa, försök lära dig så mycket som möjligt och få så många och så höga betyg du kan!
    Boka tid med SYV-en på din skola; hen kan förklara vad som gäller för dig utifrån just din situation.
    Vilket yrke är du mest intresserad av? Titta gärna på många olika yrken: på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna.
    Vad gäller Yrkeshögskola så är det kvalificerade eftergymnasiala studier som erbjuds inom yrkeshögskola. Dock kan yrkeshögskoleutbildningar göra undantag och ta in även obehöriga. Ju fler godkända betyg och ju längre arbetslivserfarenhet man har, desto större chans att bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning. Yrkeshögskoleutbildningar blir allt mer populära och får allt fler sökande (orsaker är flera; en av de viktigaste kan vara att YH uppvisar mycket bra resultat i att ge jobb direkt efter examen). Du får gärna titta på många olika yrkeshögskoleutbildningar.

    Liselotte