george

    Hej , just nu pluggar jag förstå året i ekonomiprogrammet i Mälardalens högskola. Min dröm är att jobba med finansiell analys som aktiemäklare eller fondförvaltare. Jag förstår att jag kanske borde ha valt en mer relevant program som tex analytiskt finans. Jag tänker läsa klart min kandidat och sen ta ut en master inom finasiell analys. Jag undrar om jag kommer att ha samma förutstäningar till en bra kariär i framtiden, med dem som också har en master inom finasiell analys, men som även har tagit deras kandidat i finasiell analys?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej George!
    du ställer en intressant och viktig fråga men som vi som inte är experter inom just den specifika branschen inte kan svara på. Prata med personer som är insatta i den aktuella branschen, t.ex kan du börja med dina lärare på ditt nuvarande program. Du kan också samråda med studievägledare på din institution.
    Allmänt gäller: arbetsgivare kan värdesätta väldigt olika meriter, t.ex vissa språkkunskaper, viss tidigare arbetslivserfarenhet och väldigt ofta - personliga egenskaper (är man "rätt person" kan företaget erbjuda kompletterande utbildning om det behövs).