Leah
    Stämmer det att man kan komma in på läkarprogrammet om man gått ett år på en allmän kurs på folkhögskola samt fått ett bra resultat på hp, är det möjligt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leah, det är möjligt att komma in på läkarprogrammet med omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola. Högsta omdöme är 4. Det blir säkert konkurrens bland dem som fått högsta omdöme och då kan resultat på HP, högskoleprovet, bli avgörande - dvs av alla dem som har "4" från en folkhögskola kommer de sökande in, som har högre resultat på högskoleprovet (så länge studieplatserna räcker).
    Vänligen och Lycka till!
    L. :)

    Liselotte

    ang. hur länge man läser på en folkhögskola för att få omdöme om grundläggande behörighet, så beror det på... Den vanliga studietiden är 3 år, men har man bra förkunskaper, kan man bli klar på kortare tid.