Elev

    Jag undrar nu pga corona som har påverkat studierna i många fall, om man får fortsätta en kurs efter sommaren? Jag går exempelvis i 2’an, kan jag fortsätta en kurs som jag inte fått godkänt på under 3’an då? Hörde att dom nämnde någonting om detta på någon pressträff på tv’n men hörde inte riktigt vad dom sa.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    prata gärna med personal på din gymnasieskola: kontakta din klasslärare-mentor och SYV. Ytterst ansvarig är rektorn på skolan. "Corona" påverkade så gott som alla elever. Jag har svårt att tro att alla som fick F i en kurs kan få möjlighet att gå om kursen, men om du har tur, så kanske går det. Det beror mycket på hur schemat kommer att se ut på din skola under nästa läsår. Exempel: om den kursen som du fick F i och en annan (för dig Obligatorisk) kurs går samtidigt, hur ska du då kunna delta? Du kan ju inte klona dig! :)
    Sedan är det också så att du i år3 kommer ha heltidsstudier (ändå) även utan den kursen som du i tvåan fick F i... Och skulle du få läsa även den kursen, också, så blir det studier på mer än heltid, alltså mer belastning på dig: du kommer att ägna ännu mer tid åt dina studier.
    Jag tror i så fall mer på sommarskolan. Se om det finns en sommarskola nu, under sommaren, som du ska kunna delta i. Fråga på din gymnasieskola och även på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd! Lycka till!

    • Elev : Hej! Jag tänkte inte att jag skulle läsa om en hel kurs, det är endast ett prov jag inte klarat. Undrar om det står någonstans att man som elev, i mitt fall att jag hade kunnat göra detta enskilda prov i 3’an för att bli klar med kursen? Alltså inte göra om hela kursen, då jag blivit godkänd på allt annat.
    • Anna : Din skola kan förhoppningsvis komma med en bra lösning som du också kommer tycka är bra och funkar för dig! Annars, så är elevens rättighet att göra Prövning om eleven fick F i en gymnasiekurs; då gör man prövning på hela kursen. Om möjlighet finns får gymnasieskola också erbjuda gå om kursen som eleven fick F i. Det du frågar om hör till undantagen och det blir ytterst upp till rektor på din skola att ta ställning till om undantag kan beviljas.
    • Elev : Fick fortfarande inte svar på frågan :) Måste jag göra om en hel kurs för att jag inte fick godkänt på ett prov eller kan jag komplettera detta provet nästa läsår i 3’an? Står det någonstans?