m
    Hej, jag pluggar på universitet och börjat hösten 2022. Det har varit ganska svårt och jag har några kurser underkänt. Jag undrar om det går att ändå plugga vidare på termin 3 som börjar nästa höst även med U betyg? Finns det möjlighet att göra omtenta under sommarlov också?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej M,
    du måste söka svar hos personal på den institutionen där ditt program ges. När omtentorna ligger bestämmer lärosätet/institutionen. Om huruvida det är möjligt att fortsätta läsa trots underkända betyg i högskolekurser bestämmer också ditt lärosäte (eller din institution). Så här är det: vissa kurser bygger på varandra och utan tillräckliga förkunskaper finns inte någon rimlig chans att få godkänt i en högre kurs. Men vissa andra kurser kan även under fortsättningsterminer vara kurser som inte bygger på någon tidigare högskolekurs och i så fall kan man läsa de kurserna, även om man fick U (underkänt) i kurser i de tidigare terminerna.