Kimia
    Hej
    Om man har aspergers syndrom,rekommenderar ni då att man kan jobba inom vården med sociala jobb,eller är det bäst om man jobbar inom laboratorium eller med forskning?

    Väldigt tacksam för hjälpen för att jag måste reda ut det här!
    Mvh

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Asperger syndrom kan ha olika varianter, olika grader och andra speciella omständigheter kring personen som har fått diagnosen. Det är svårt att ge generella rekommendationer i detta fallet.

    Bra om man vänder sig till läkare/psykolog där man fick sin diagnos och ber om svar på den frågan som du ställer här nu.

    En annan sak är också att man kanske kan träna på att bli mer social. Träning måste vara anpassad så att den passar personen som skall träna. Det är speciell kunskap som Studie- & yrkesvägledare inte har. Det är återigen läkare, psykolog eller möjligtvis socionom (kurator) som kan hjälpa till med det.

    Det finns utbildningar som är speciellt anpassade för personer med Aspergersyndrom. Gå in på följande sidor och se exempel på utbildningar som är speciellt anpassade för personer med Asperger:
    http://www.fellingsbro.fhsk.se/kurser/bas.htm
    http://www.gotland.fhsk.se/sv/kurser/enter-asperger-syndrom

    Kurator och skolpsykolog bör kunna hänvisa till olika utbildningar och/eller projekt som är anpassade för speciella behov.

    Det är, som sagt, väldigt svårt att ge råd utanför sin yrkesprofession då man inte känner till grad och omfattning av problematiken. Rent spontant, så skulle jag svara att för den som har Aspergersyndrom är det bättre att satsa på ett yrke som inte är socialt krävande, dvs jobb på ett lab skulle jag rekommendera framför jobbet som innebär direkt kontakt med patienter.

    Rekommenderar boka tid hos kurator på skolan och be att få tid hos skolpsykologen. Samråd även med läkaren/psykologen som ställde diagnosen.

    Med vänlig hälsning och stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack,det är så att jag har ännu inte fått diagnosen.Undrar bara vad menar du med framför jobbet som innebär direkt kontakt med patienter?,menar du att man har kontakt med patienter när man jobbar på ett lab?.Mvh
    • Milla : På ett lab är det som regel mindre kontakt med patienterna och kan vara så att det inte finns någon kontakt alls, beror på vad det är för lab.
    • : På vilket lab har man inget kontakt alls?.Mvh
    • Milla : Jag skall tillfråga en expert på område och återkommer när jag får svar från experten.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Lab.i klinisk kemi och microbiologi har ingen kontakt med patienter. Patologen har liten kontakt med patienter. Med vänlig hälsning, Mikael