Andreas
    Hej, jag började nyligen gymnasiet och fick introduktion i meritpoäng inför högskola men förstod inte riktigt följande: Man får ju betyg i olika kurser exempelvis matte 1a och sedan nästa termin läser man matte 1b. Såsom exemplet i olika ämnen under 3 år så har man fått betyg i t.ex 4 matte kurser, 4 historia kurser men vilken är det som gäller och hur fungerar sammanställningen av tiotals kurser? Jag förstår att meritpoängen är medelvärdet av betygen men vilket betyg gäller i alla kurser?
    Mvh

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är inte lätt att förstå det här med kurssystem. Jag ska försöka förklara;

    Du läser kurser som tillsammans under tre år ska bli minst 2500 kurspoäng tillsammans. En kurs i Matte 1 är t.ex. 100 poäng, en annan är Engelska 5 som också är 100poäng osv. När du läst klart kurserna får du ett slutbetyg och sen börjar du på nästa kurs, t,ex Matte 2 och Engelska 6.

    Alla dessa kursers slutbetyg samlas sedan ihop i din gymansieexamen. Utifrån vilka betyg du får i dom olika kurserna så får du sedan ett värde som du kan räkna ut som kallas för jämförelsetal/betygsnitt som du använder för att t.ex konkurrera dig in på högskolan med. /Lena, Syv