Shaqib

    Jag har ett slutbetyg från mitt gymnasium år 2013, där jag enbart hade 600 poäng godkänt, vad gäller för mig för söka till universitetet. Kan jag bara komplettera betyg upp till 2250 poäng? Eller behöver jag ett komvuxarbete? Behöver jag svenska 3 eller räcker det med 1 och 2? Är det några andra kurser jag specifikt behöver för grundläggande behörighet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Var god läs information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/grundlaggande-behorighet - hur de reglerna tolkas bestämmer antagning.se (om du söker till en svensk högskoleutbildning). SYV-arna som jobbar på komvux är experter i just den typen av frågor som du ställer här nu - därför att de dagligen arbetar med just den typen av frågor.
    Det bästa rådet jag kan ge är att du bokar tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, visar upp dina betyg och att ni tillsammans kommer fram till på vilket sätt du ska komplettera med komvux-kurserna för att uppnå grundläggande behörighet.

    • : Okej vet du om jag behöver ett gymnasiearbete/komvuxarbete för det står inte på antagning.se bara att jag har alla dem grundläggande behörighet
    • Julia :

      Gymnasiearbete eller Komvuxarbete ingår i Examensbevis. Examensbevis är ett annat utbildningsdokument. Man kan inte ha både Slutbetyg och Examensbevis. Har man ett Slutbetyg då får man inte få ut Examensbevis. Så, om du har ett Slutbetyg, då kommer du inte ha någon nytta av betyget i gymnasiearbete eller komvuxarbete. Gymnasiearbete kan du över huvudet taget inte göra för att du är för gammal för att läsa på gymnasiet. Komvuxarbete kan du göra om du vill ha kunskap/erfarenhet, men betyget i komvuxarbete kan du inte använda på något annat sätt än möjligtvis uppge i CV om du söker jobb.

    • : Är svenska 3 grundläggande för mig?
    • Anna : som jag tolkar information på www.antagning.se så blir du tvungen att få godkänt betyg i svenska 3 om du inte till 1 juli 2025 uppnår grundläggande behörighet. Om du planerar innan 1 juli 2025 uppnå grundläggande behörighet så gäller det (inom ämnet svenska) få godkända betyg i Svenska 1 (om det är så att du saknar godkänt betyg i Svenska A) och i Svenska 2 (om du saknar godkänt betyg i Svenska B).
    Läs alla kommentarer