Mona

    Hej! Jag tar studenten i år och jag har godkänt i allt och jag 2700 poäng. Jag går vård och omsorgsprogram. Det finns 2 ämne som sänker mig men de är viktiga för VOexamen. Om jag säger att jag inte vill ha VO examen och vill ta bort de här 2 ämnena. Då har jag 2600 poäng och grundläggande behörighet och ett godkänt gymnasiearbete och särskilda behörighet. Får jag söka till högskolan eller måste jag ha voexamen/gymnasieexamen för att söka in. Tack så mycket! Hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Mona!
    Utan Examensbevis från gymnasiet eller från komvux kommer du sakna grundläggande behörighet. och jag tror inte du kan säga till på skolan att du inte vill få ut examensbevis (om du uppfyller villkor då får du ut examensbevis). Om du inte uppfyller villkor (kraven för examensbevis) får du ett studiebevis, som inte är grundläggande behörighet. Du kan sedan på komvux komplettera upp till examensbevis. På komvux är det friare vilka kurser som får ingå i examensbeviset. Men du mister möjlighet att komma in på en högskoleutbildning till hösten. Om du kompletterar på komvux under hösten och din högskoleutbildning startar på våren, kanske du kan komma in till VT-22 i så fall.