Klaus

    Hej! Jag behöver 7.5 hp för att bli berättigad till csn på universitetet. Nyligen läste jag på CSN:s hemsida att dessa 7.5hp kan också komma i form av gymnasiepoäng (100 poäng). I så fall betyder det att man kan göra en prövning på gymnasiekurs (100p) eller? Jag har ett gymnasieexamen men även ett gammalt studiebevis som innehåller ett godkänt betyg (100 poäng) som INTE finns på mitt gymnasieexamen. Kan jag använda detta godkända betyg från studiebeviset som poäng för att ha läst upp de 7.5hp, vilket gör så att jag blir berättigad till csn?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klaus,
    detta är en fråga du måste få svar på från personal på CSN; Fråga SYV beviljar inte studiemedel, det gör CSN.
    Att "ligga efter" med poängen när man läst med studiemedel är inte direkt ngt. som är tänkt att det ska gå till så här... tanken är att man får godkända betyg i de kurser man läser. Givetvis finns det rätt många fall när det inte går som tänkt var.
    Jag, som inte direkt jobbar med studiemedels-frågor, har dock tidigare varit i kontakt med personal på CSN som då (för ett par år sedan) gav info om att poängen som du "inkommer mer" för att påvisa att du har uppfyllt tillräckligt antal godkända poäng måste komma från Studier som bedrevs Samtidigt med eller Efter det att du bedrev de "misslyckade" studier***.

    Alltså tror jag tyvärr inte att ett gammalt studiebevis kommer accepteras av CSN i detta fallet som du beskriver i din fråga, men du förlorar inget om du försöker. Skicka beviset till CSN och du kommer att få svar. Jag tror tyvärr du får svar att det måste vara Studier som du bedrev samtidigt eller senare än de "misslyckade" studierna***.

    (*** Med "misslyckade" studier menar jag de studier för vilka du fick studiemedel men ej uppnåde tillräckligt antal godkända poäng).

    Jag tror inte heller att prövnings-betyget kommer accepteras av CSN, då prövning är inte detsamma som "studier". Inför prövningen förbereder man sig genom Självstudier (eller så har man redan de kunskaperna - av ngn anledning, redan).

    Som sagt, FRåGA SYV beviljar inte studiemedel och en allmän studie- och yrkesvägledare har allt som oftast inte den kunskapen som du efterfrågar just nu.
    Jag blir glad om jag har fel och du får studiemedel beviljad när du har skickat in det gamla studiebeviset till CSN.

    Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det går; vad du fick för svar från CSN.
    Vi håller tummarna! :)