Alex
    Hej!

    Jag ville ställa en fråga kring några betyg som jag har på mitt s.k. samlade betygsdokument, som är från gymnasiet. Dessa finns alltså med vid sidan av det fullständiga slutbetyget (som är från innan 2010 och är enligt system som gällde då). Det handlar om några betyg i ämnen som jag ev. vill läsa upp genom Komvux, ifall detta är möjligt. Generellt verkar det som ev. utökade ämnen / betyg från samlade dokument går att åberopa, om dessa t.ex. höjer jämförelsetalet.

    https://www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/uhr-antagningsreglerna-en-overblick.pdf

    Enligt denna länk och denna tabell hos UHR så står bl.a. följande, ang. betyg från den tiden.

    "Tillägg: Sökande tilläggskomplet­terar. Betyg i kurs som inte ingår i slut­/ avgångsbetyget räknas med om det höjer jämförelsetalet (gäller inte Gy11/ Vux12­kurser). Betyg i utökad kurs på samlat betygs­dokument från gymnasiet kan också räknas som tilläggskompletttering."

    Ville kolla om hur jag skall tolka detta mer exakt, utifrån mitt läge.

    Generellt så verkar det som att man inte kan tilläggskomplettera med just Gy11/Vux12 kurser, dvs vid redan befintliga betyg och bara genom att t.ex. "läsa till" nya ämnen på Komvux.

    Samtidigt borde det gå att läsa upp kurser som redan finns sedan tidigare, om dessa redan finns som tilläggskomplettering - dvs, från början? Blir det alltså att betrakta som både utbyte och "tillägg" , om man då höjer ett eller flera betyg från ett sådant samlat dokument? Alltså att det går att använda det som merithöjande komplettering?

    Eller förhåller det sig på något sätt just utifrån det som nämns i den länkade tabellen ovan?

    Stort tack på förhand ifall man får klargörande kring detta här på sidan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    de betyg du redan har och som är satta i betygsskalan IG - G- VG - MVG (alltså dina Gamla betyg) kommer Antagning.se räkna in om de höjer ditt meritvärde, även om de kurserna ej ingår i ditt Slutbetyg.

    Men höja de betygen, som inte ingår i ditt Slutbetyg, utan finns utanför Slutbetyget kan du endast genom att få högre betyg i en nuvarande betygsskala F-E-D-C-B-A - och ett sådant betyg, i en nuvarande betygsskala, kommer räknas in endast om en kurs krävs för Särskild behörighet till just den utbildningen som du söker just då.
    Betyg i skala IG-MVG gick att utfärda till och med sista juni 2016. Från 1 juli 2016 går inte få ett gymnasiebetyg i betygsskala IG-MVG, och betygen i betygsskala F-A räknas in i ditt jämförelsetal endast i följande fall:

    - om du har en gammal/motsvarande kurs i ditt Slutbetyg (exempel: du har VG i Matematik A i ditt Slutbetyg och får betyget B eller A i den nuvarande kursen Matematik 1a) och du fick, alltså, Högre betyg i Matematik 1a, 1b eller 1c än du hade i Matematik A ;
    - och, oavsett om betyget ingår i Slutbetyget eller är en komplettering på ett separat dokument, så räknas betyget in om kursen krävs för särskild behörighet (exempel: du vill söka till Fastighetsmäklarprogrammet men i ditt slutbetyg endast har matematik A och B; du behöver antingen ha betyget i Matematik C (en gammal kurs) eller i en motsvarande ny kurs Matematik 3b eller 3c).  Du är alltså utan Matematik C eller Matematik 3b/3c obehörig till fastighetsmäklarprogrammet. Du måste ha antingen det gamla eller det nya betyget. Det nya betyget kan du endast få i de kurser som finns nu, med betygsskala F-A.
    Du kan själv kontakta Antagning.se eller prata med SYV på komvux och få det bekräftat, det jag svarar här nu.
    *****
    Vi har tidigare fått många frågor om att höja de "gamla" betygen. Det finns personer som i sina Slutbetyg har många kurser som saknar motsvarande nya kurser och med det inte kan höja sitt meritvärde. De tycker reglerna är orättvisa. Vi har tagit upp den frågan i olika forum och instanser. Vi fick som svar att Ja, nya regler drabbar vissa och gynnar andra... så är det. Och rekommendationen att hänvisa till möjlighet att göra högskoleprovet.

    • Alex :

      Hej Anna!

      Jättestort tack för ditt utförliga och snabba svar kring min fråga.

      Ja, det är ungefär som jag trodde, men ville bara kolla detta en extra gång, helt enkelt. Tackar återigen.

    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!