Emanuel

    Hej, Min fråga gäller svenska 3. På antagning.se står följande: För dig som inte uppfyller kraven senast 1 juli 2021 Om du inte uppfyller de här kraven för grundläggande behörighet senast 1 juli 2021 skärps kraven så att du dessutom måste ha godkänt betyg (E) i Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3, Engelska 6 och Matematik 1, eller motsvarande äldre kurs (observera att för Svenska 3 finns ingen motsvarande äldre kurs). Du måste också ha lägst betyget Godkänt i kurser som motsvarar 90 % av vad som krävs för ett slutbetyg från ett fullständigt program på gymnasieskolan. Nu är det så att jag har ett slutbetyg med grundläggande behörighet utfärdat före 2010 via vuxenutbildningen. Men om jag i framtiden skulle vilja plugga vidare, behöver jag då också läsa svenska 3 eller behöver jag inte det? Känner mig lite förvirrad. När jag pluggade i gymnasiet läste jag bara svenska A och svenska B som det hette då.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Emanuel,
    om du redan nu har grundläggande behörighet, då behöver du inte läsa svenska 3. För att fastställa det till 100% så kan antingen göra ansökan till ngn utbildning på högskolenivå, så får du svar från Antagning.se om du är behörig eller inte.
    Du kan också boka tid med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd), som kan titta på dina betyg och i fall hen är osäker, kan ställa frågor till betygsexperter.

    Annars, så är det inte så farligt att läsa svenska 3. Du kan t.ex på distans läsa den kursen i låg takt - under en termin (på 20 veckor). det kan inte skada att läsa lite mer svenska (även om man har det språket som modersmål). Ansök till komvux - läsa svenska på distans i låg takt (under en hel termin - eller kanske det finns i din kommun - på 2 terminer, vilket är lite ovanligare men kan förekomma också). Det är inte alls farligt att få plats på kursen, du kan alltid säga Nej, tack (lämna Återbud, som det heter) och inte börja läsa eller börja läsa men hoppa av.

    Vänligen
    SYV

    • Emanuel : Tack för svaret. Jag har faktiskt ansökt flera gånger tidigare till högskola och varit behörig så då är det lugnt med andra ord?
    • Anna :

      Om du tidigare varit behörig till svenska högskoleutbildningar, då är du behörig tillsvidare. Ingen tar ifrån dig grundläggande behörighet, oavsett förändrade regler. :) Det är i alla fall vad som har gällt tills nu! Jag tror inte det blir förändring på så sätt att de som tidigare haft grundläggande behörighet kommer "berövas" den. Kan dock inte garantera ngt till 100%. Jag tror alltså att det är lugnt. :)
      Annars så är det precis som SYV svarade - "inte farligt" att läsa en kurs i svenska. Sv3 kan man på komvux (på flex- eller distans) läsa på heltid på fem veckor.