Ahmed
    Hej jag undrar ifall om jag vill söka till exempelvis logoped då behöver jag ju Naturkunskap B men jag gick Natur och jag klarade inte Biologi 1 så hur gör jag, ska jag göra en prövning i både Na B och A eller räcker det med att jag gör en prövning Biologi A för att eventuellt få behörighet till logoped?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    hej Ahmed!
    Särskild behörighet till Logoped är godkända betyg i - Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Jag antar att du har Grundläggande behörighet + godkända betyg i Matematik B och i Samhällskunskap A. Då återstår det frågan om naturkunskap B (som numera heter naturkunskap 2).

    Du kan läsa naturkunskap 2 (eller B) på komvux eller göra prövning i den kursen. Antagning.se som bedömer din behörighet när du söker till högskola i Sverige, bryr sig inte om du har godkänt betyg i några andra kurser än de, som just krävs för behörighet.
    Det finns ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2 (eller B, som är en motsvarande kurs).

    Du skriver att du "gick Natur" och jag gissar på att du menar Naturvetenskap och inte Naturbruk ( som också kallas för "natur"). Du skriver att du inte klarade Biologi 1.

    Min bedömning är att det är lättare för dig att klara godkänt betyg i naturkunskap 2 än i Biologi 1, men om du tycker att det enklare för dig att få godkänt betyg i Biologi 1 och du redan har godkända betyg i Fysik 1a och Kemi 1 - så blir du behörig även på det sättet.

    Boka tid med SYV på Komvux i din hemkommun, ta med dig alla dina tidigare betyg och ställ följande frågor:
    1. om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier
    2. om det saknas något (förutom Naturkunskap 2 eller B) för dig att bli behörig till Logoped
    3. när kan du söka till nästa kursstart på Komvux
    4. om du vill hellre göra prövning, var, när och hur du anmäler dig till prövning.

    Allmän info om Prövningar kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Lycka till med din studieplanering!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Hej Anna jag har godkänt i Kemi och Fysik men kan jag göra prövningen i biologi vart som helst eller måste det vara i min hemkommun?
    • Anna : För behörighet till en högskoleutbildning logoped behöver du godkänt betyg i Biologi 1 eller i Naturkunskap 2 och hur eller var du får det betyget, spelar ingen roll. Om komvux i en annan kommun vill ge dig möjlighet att göra prövning eller om du gör prövning på Prövningsenheten i Göteborg (som inte tittar på var folk är skriven, utan så länge man har betalat 500 kr. och kommer till prövningen, så får man göra prövning) - så är det OK. För dig är det fördelaktigare att läsa kursen. Då behöver du inte betala 500 kr (avgift för prövning) och så har du även rätt till Studiemedel under tiden du läser kursen - om du läser på minst halvtid. Det brukar också vara lättare att få högre betyg om man läser en kurs, jämfört med prövning.