Alina
    Hej jag går första året på gymnasiet i naturvetenskapsprogrammet och jag har nyss fått läsa om yrket som engineering management och blev intresserad. Det fanns inte så mycket info om det och jag vill veta mer om det som ex hur eka jag plugga till det? Vad gör man som engineering management? Jag har svårt med matte kommer det bli ett problem? Om man utbildar sig till det kommer man jobba internationellt eller inom Sverige? Och vad har engineering management för kopplingar till teknik? Skulle uppskatta om jag skulle få steg för utbildningen mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alina,

    om
    Engineering Management ...
    vet vi idag följande:
    Med högskoleingenjörsexamen (alltså, att man utbildar sig till Högskoleingenjör) kan man söka till påbyggnadsprogram i management för ingenjörer.
    Programmen ligger på avancerad nivå: magister- eller master.
    De förbereder för att arbeta på positioner som kräver en bred förståelse för ledarskap i kombination med teknisk kunskap. Tanken är att  ingenjörer ska utbildas till moderna ansvarsfulla ledare på nyckelpositioner i företagen/organisationerna.
    Kurserna som ingår i programmen lär ut bl.a ansvarsfullt ledarskap, strategisk förnyelse, internationalisering, innovation, metoder för affärsanalys samt skrivande och presentation av affärsrapporter.
    Arbetsmarknaden för ingenjörer med påbyggnadsutbildning i Engineering Management bedöms vara mycket god (uppgift från augusti 2019); detta bland annat för att man är kvalificerad för jobben på ledande positioner, som kräver djup förståelse av de tekniska processer som sker inom företaget/organisationen.

    Kandidatexamen eller yrkesexamen, 180 hp. Minst 90 hp i teknik eller motsvarande - så här brukar behörighetskraven beskrivas inför program på avancerad nivå inom Eng.management.

    Om yrket Högskoleingenjör - var god se yrkesbeskrivningar på Framtid.se - exempelvis:
    framtid.se/yrke/hogskoleingenjor-inom-produktutveckling-och-design