Kimia
    Vad är den lägsta&högsta poängen man kan få?,och om man blir godkänd på högskoleprovet är man då behörig till högskolestudier?.Och sist vilka delar består ett högskoleprov av?.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    en sida som handlar om Högskoleprovet och som är mycket bra är http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html, där finns det all info- samt man även kan anmäla sig under anmälningsperioden.

    Poäng på Högskoleprovet ligger mellan 0,00 och 2,00. Det finns inget som heter "godkänd på Högskoleprovet" utan alla som skriver provet får resultat, t.ex. 1,65.
    Sedan jämförs den siffran på alla som söker samma högskoleutbildning - och de som har högsta siffra, dvs 2,00 kommer in först och sedan de som har lägre - tills platserna tar slut.

    Högskoleprovet gör man för att få en extra chans att KONKURRERA om en utbildningsplats. Är man inte behörig /saknar godkända betyg i alla kurser som krävs för behörighet/ - får man besked OBEHÖRIG från Antagningen. Dock, får alla göra högskoleprovet - behöriga som obehöriga, det finns ingen begränsning på ålder, medborgarskap eller tidigare utbildning. Man behöver inte söka en högskoleutbildning för att göra högskoleprovet. Här om dagen visade de ett kort inslag om HP på TV och det var en kille, som sa att han vill bevisa att han kommer att få hÖGRE resultat än hans bror och det är enbart av det skälet som han gjorde högskoleprovet.
    Så - högskoleprovet är en extra chans för konkurrens om plats. Behörig måste man vara i alla fall - med eller utan högskoleprovet.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare