Sebastian
    Hej! Jag ska börja gymnasiet snart. Jag har många frågor att ställa och har är de: Vad händer om man har haft A i engelska under alla tre åren på gymnasiet, men sedan på nattionela provet får man D, kan man fortfarande få A som slutbetyg? Det står att man kan få maximalt 22,5 meritpoäng, men för att söka universitet står det 300hp, hur går det till? Hur söker man universitet? Om jag får D som betyg i alla ämnen första året, C andra året och A tredje året, vilken slutbetyg kommer jag ha?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,

    300 hp är det "längd"/volum på en högskoleutbildning; "hp" = högskolepoäng; man läser 30 hp per termin om man läser på heltid. Om man läser på halvtid på högskolenivå (på en högskola eller på ett universitet) läser man i så fall 30 hp per läsår.
    En högskoleutbildning som är på 300 hp är en heltidsutbildning som varar i fem år.
    300 hp har ingenting med att göra vilka betyg man har fått på gymnasiet.

    ****

    Angående 22,5 som MERITVÄRDE. Så som det funkar idag (kan bli förändringar pga Meritpoängen kanske tas bort; eller reglerna kring dem ändras... det finns förslag på det, men det vet vi ännu inte hur det blir); men som det fuknar idag, så får man 20.0 i JÄMFÖRELSETAL i fall man har alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet. Betyget i Gymnasiearbete räknas inte in; för övrigt räknas in alla betyg man får under alla 3 år.
    Har man B-betyg i alla kurser på gymnasiet, blir jämförelsetal 17.5. Har man alla C-betyg - blir jämförelsetal 15.0.

    MERITPOÄNGEN är det Extrapoängen, som man får om man läser Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och/eller "högre kurser i matematik". Läs gärna om Meritpoängen /extrapoängen/ på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    I ditt exempel: ang. betygen i Engelska på gymnasiet...
    Engelska 5 är en obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram;
    Engelska 6 läser man på de högskoleförberedande programmen.

    Engelska 7 är en valbar kurs, som många vill läsa bl a pga godkänt betyg i den kursen ger Meritpoäng.

    Om du t.ex går D betyg i Engelska 5; sedan C betyg i Engelska 6 och sedan A betyg i Engelska 7 - då blir genomsnittet inom engelska "medelsiffra" uträknat på 12.5... 15.0... och 20.0... men man räknar inte genomsnittet inom ett ämne, t.ex Engelska, utan man räknar jänomsnitt av ALLA KURSER som ingår under alla 3 år på gymnasiet.

    Ex. räknar man in betygen i Svenska 1, Svenska 2 OCH i Svenska 3 ... på samma sätt räknar man inte betygen i alla andra ämnen.

    Det är endast Gymnasiearbete /GA/ som inte räknas in. Dock måste man få E betyg i GA, för att i annat fall uppfyller man inte kraven och kan inte få Examensbevis>>.

    Jag råder dig försöka skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg i ALLA KURSER du läser på gymnasiet.

    bästa hälsningar & lycka till med dina studier

    ANNA