Elin
    Hej,
    Jag undrar vad man kan jobba som efter nutritionsprogrammet på Stockholms universitet?
    Med vänliga hälsningar,
    Elin Lindbom

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    Nutritionister kan jobba inom en stor rad olika områden, exem­pelvis med hälsofrämjande arbete på såväl individ- som samhällsnivå, men information och med utbildning, forskning och utveckling, kvalitetsarbete, kontroll och utvärdering, produktutveckling, marknadsföring och försäljning.
    Exempel på arbetsplatser är bland annat lärosätena (universitet och högskolor där de med forskning* men även med undervisning, som kan ingå som en del i tjänster), myndigheter, landsting, livsmedelsföretag, kommuner, läkemedelsföretag och internationella orga­nisationer. Många och allt fler nutritionister bedriver även egen konsultverksamhet, framför allt inom kunskap- eller informationsspridning om sambandet mellan kost och hälsa.
     *Forskare inom näringslära kan även kallas för näringsforskare.

    Nutritionister kan också arbeta inom landsting och kommuner med att främja goda matvanor hos befolkningen. Här handlar det också om ett intresse för samhällsfrågor och hälsa i ett större sammanhang. Mat som friskfaktor, dess koppling till fysisk aktivitet, samt matens och måltidens roll som kulturbärare kan vara viktiga frågor som hanteras i jobbet.

    Var god se även på flera yrkespresentationer ex. Dietist, Kostekonom, Kostvetare, Kostrådgivare och Idrottsmedicinare.

    tips! kontakta de utbildningsansvariga på just det programmet som du är intresserad av och fråga om de har uppgifter om var deras f d studerande arbetar idag; vissa institutioner gör sådana sammanställningar och vi får hoppas att du kan få den info från det aktuella lärosäte/institutionen.
    Vänligen
    Julia syv