ingvar
    Min son, 41 år, har arbetat med grafisk formgivning 14 år i stort reklamföretag, som nu förflyttar denna avdelning 30 mil inom koncernen. Han är erbjuden att flytta med, men har ej möjlighet, är småbarnsfamilj. Han har inte gått högskola, men kan tänka sig det ifall yrket har goda framtidsutsikter?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ingvar,
    se vad Arbetsförmedlingen uppger om yrket Grafisk formgivare: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D364&sv.url=12.78280711d502730c1800072.
    Högskoleutbildningen är en väg att gå för din son.
    En annan väg är att söka till en Yrkeshögskola, där utbildningarna är kortare och chansen att få jobb - större. Presentation av utbildningen Grafisk formgivare finns på http://www.yhguiden.se/utbildning/brobygrafiska-utbildning/grafisk-formgivare. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se.
    Öppna eget och bli sin egen arbetsgivare - är också ett alternativ att fundera över.

    Jag tänkte även på andra möjligheter för din son: är det möjligt för honom att jobba på distans /hemifrån/ och åka till den nya arbetsplatsen ett par ggr/månaden - när det verkligen behövs? Om det går ett tåg emellan - kan han jobba på tåget /numera finns det snabb internetuppkoppling på SJ tåg/.

    Ett annat alternativ skulle vara om han kunde komma överens med chefen om att han fördelar sina 40 arbetstimmar från måndag lunch till fredag lunch /10 timmar om dagen/, skaffar övernattningslägenhet och åker hem till familjen fredag eftermiddag - måndag förmiddag. Detta är givetvis upp till din son - om han vill föreslå sådana "kreativa lösningar" till chefen, men varför inte? Blir det ett Nej, så förlorar han ju inget på det: han skall ju ändå sluta där, om jag förstår situationen rätt.

    Angående prognos för olika yrken - så är det extremt svårt att förutse hur det kommer att gå för just din son - för att prognoser kan slå fel och det finns inga jobbgarantier.

    Jag skall fundera på din fråga lite mer och i fall jag kommer på ngt. bra svar eller tips - återkommer.

    BÄSTA HÄLSNINGAR
    MIKAEL SYV
    Hej igen, en kollega till mig tipsa om http://www.berghs.se/kurser utbildningar som är mycket eftertraktade på arbetsmarknaden.
    Jag har pratat med ett par kollegor och de tycker att så länge det finns produkter att sälja, så kommer det att finnas behov av att göra Reklam och att det kommer alltid att finnas jobb för Grafisk Designers.

    BÄSTA HÄLSNIGNAR
    MIKAEL SYV