Fidan

    Hej på denna hemsida https://www.framtid.se/yrke/audiolog står det att om man vill bli Audiolog man kan ta en akademisk examen från Audionom programmet + magister + forskning eller läsa till läkare och sen speciallisera sig inom hörseln. Jag har frågat många men har fortfarande inte fått ett rimligt svar eller ett svar där jag nöjer med med. Frågan är om man är färdig Audionom och läser magister och forskar kan man bli Audiolog på något sätt så som det står på den hemsidan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, är du i första hand intresserad av att ha en ”titel” eller av att jobba med vissa saker, ha vissa specifika arbetsuppgifter och i så fall vilka? Det är flera olika yrkeskategorier som på olika sätt jobbar med hörseln. Att skaffa sig läkarexamen är en av vägarna att gå. Men det finns även andra vägar. Utbud av yrken och utbildningar förändras. Även arbetsuppgifter inom vissa yrken kan förändras ganska mycket på kort tid. Du skriver om att efter audionomprogrammet läsa ett magisterprogram men hur vet vi att ett passande magisterprogram kommer finnas att söka när du blir behörig och vill söka till det? Eller att du kommer in på det programmet? Det får man i så fall se längre fram vad som då kommer att finnas att söka och vilka andra möjligheter som förhoppningsvis kommer att finnas.
    Kontakta gärna studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar erbjuds idag.
    Vad gäller olika "hörselyrken", så titta gärna bl.a på
    yrke/teckenspråkstolk
    yrke/syn-och-hörselinstruktör
    yrke/hörselassistent

    Hej igen, Fidan!
    som jag redan har skrivit i en kommentar - är det olika yrkesroller som ingår i ett kirurgiskt team, t.ex Specialistsjuksköterska inom kirurgi - så du kan t.ex söka till sjuksköterskeprogrammet, få ut examen, söka legitimation och sedan söka till påbyggnadsutbildning som leder till yrket Specialistsjuksköterska inom anestesi och/eller kirurgi.
    Du kan också titta på en annan "variant på kirurgi", t.ex kika på yrket medicinsk-fotterapeut - utbildningar finns bland annat inom yrkeshögskola, se exempel: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    Du kan även kika på många fler yrken, t.ex yrke/biomedicinsk-analytiker och yrke/nagelspecialist

    • Fidan : Hej jag är intresserad av medicin och kirurgi. Men har för lågt meritvärde för att komma in i läkarelinje. Kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga. Jag hade min första dag på auskultation idag inom Audionom programmet och kände att det var inget för mig och att jag vill inte jobba med hörsel mätningar i 40 år typ.
    • Mikael : Det finns många yrken inom medicin. Det finns också flera olika yrken som på olika sätt jobbar med kirurgi, det är alltså inte bara kirurg som jobbar med kirurgi, utan även många andra som ingår i ett kirurgiskt team, t.ex specialistsjuksköterska inom kirurgi. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.