Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Petra, jag tror du menar höjning av ditt jämförelsetal eller meritvärde (för att kurser i svenska eller svenska som andraspråk ger ju inte några meritpoäng).

    Höjningen av ditt jämförelsetal (snittbetyget) och med det också i ditt meritvärde om du höjer från C till A i en 100poängskurs blir cirka + 0.2. De flesta kurser på gymnasienivå är 100p.kurser och SAS 1 och andra språkkurser är alla 100p-kurser.
    Exempel: om du idag har alla C-betygen i ditt examensbevis har du jämförelsetal på 15.0. Höjer du från C till A i en 100p.kurs höjs ditt jämförelsetal till 15.2 (cirka). Varför "cirka"? Jo, för att jag vet inte hur många poäng som ska räknas in i ditt jämförelsetal. Som minst är det 2300poäng (om man har examensbevis från Komvux och i den ingår alla kurser som man behöver för särskild behörighet och även alla kurser som ger meritpoäng). Ju fler kurser/poäng som ska räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyget) ju mindre blir höjningen när du höjer betygen i kurserna som räknas in.

    • Jag är en elev : Ja precis precis jag menade höjning av mitt jämförelsetal. Ok såndet höjs med ca 0,2 =(
    • Jag är en elev : Men förstod dock inte vad du menar med att "ju fler kurser som ska räknas in i ditt jämförelsetal ju mindre blir höjningen". Hur och varför? Jag lägger inte till extra kurs utan jag bara höjer mitt betyg.
    • Julia :

      Det är fördelaktigt för dig om ditt jämförelsetal räknas ut på så få poäng som möjigt. Mikael förklarade bara varför det är "CIRKA OCH INTE EXAKT + 0.2" som höjningen blir. vi vet ju inte hur många poäng som ditt jämförelsetal kommer att räknas ut på. Det finns fall då jämförelsetal räknas ut på många fler poäng än de som ingår i examenbeviset, t.ex om kurser för särskild behörighet (t.ex matematik4, fysik2, kemi2, biologi2 samt kurser för meritpoäng, t.ex engelska 7 och moderna språk 3 och 4 inte finns inom examensbeviset utan läses senare - i så fall kommer även alla de poängen inkluderas i den sökandes jämförelsetal och det i exemplet jag ger ni ännu 700 extrapoäng). Bra för dig om ditt jämförelsetal räknas ut på så få poäng som möjligt för att höjningen i ditt meritvärde blir högre. Lycka till med din ansökan!

    • Jag är en elev : Tack för ditt svar. Förstår fortfarande inte vad ni menar med att det är fördelaktig för mig om mitt jämförelsetal räknas ut på så få poäng som möjligt för att meritvärdets höjning blir högre. Om jag förstår dig rätt så en höjning i matte5 skulle ge mig högre meritvärde än en höjning i SVA 1 ?
    • Anna : Både SVA1 och Matematik5 är lika stora kurser, á 100poäng/styck - på så sätt är de "lika mycket värda" och höjning från C till A (t.ex) skulle ge exakt lika mycket höjning i ditt jämförelsetal/snittbetyget. ... ang.fördel med att färre poäng räknas in i ditt jämförelsetal: Exempel - vi tar 2 hinkar: en smal och en bred hink och häller 1 liter vatten i vardera hink. Vattennivån (vattenhöjden) blir högre i den smalare hinken än i den bredare (fast vi hällde ju exakt 1 liter i varje hink) - varför blir vattenhöjden högre i den smalare hink? Jo, för att vattnet sprider sig på "mindre yta", kanske man kan säga. På samma sätt kanske man kan förklara att lika mycket "höjning" men som ska spridas på "större yta"/större antal poäng totalt, ger lite lägre resultat. Men skillnaden är liten och det är inget du i efterhand (efter det att du redan fått ut ditt examensbevis från gymnsiet eller från komvux) kan göra. Man kan inte ta ut betygen ur examensbeviset. På förhand, innan man fick ut sitt examensbevis, kan man försöka få inom den obligatoriska volymen "klämma in" alla kurser som ger särskild behörighet och även alla de kurser som ger meritpoäng (eller i alla fall så många av dem som möjligt). Men om man redan har fått ut examensbeviset och måste komplettera för behörighet, så finns det ju endast ett råd man kan ge: försök få så höga betyg i alla kurser du läser. --- Det var kanske inte nödvändigt av oss att skriva en förklaring kring "cirka + 0.2" utan bara skriva att det är just cirka+0.2 och inte förklara varför det kanske inte blir exakt + 0.2. --- Vi har i våra tidigare svar skrivit "du får höjning på +0.2" och så hör personen av sig sedan med ett klagomål om att det blev i praktiken lite-lite lägre... vilket berodde på att antagning.se räknade in många poäng i jämförelsetalet (för att personen var utan kompletteringar inte behörig). Så, om vi uppger den "exakta höjningen" i våra svar finns risk att det blir lite-lite lägre höjning, så har vi gett "falska förhoppningar", vilket vi vill undvika. Men om man skriver "cirka", så får vi ofta kommentarer om varför "cirka" och inte exakt. Vi vet ju inte exakt hur många poäng som antagning.se ska räkna in i ditt jämförelsetal; det beror på vilka kompletteringar du behöver göra och kan vara olika om du samtidigt söker utbildningar med olika krav på särskild behörighet.
    Läs alla kommentarer