Sana
    Hej!
    Nästa termin kommer jag studera mitt tredje läsår på förskollärarprogrammet i SU. Jag har däremot en stark dragning till att läsa en Masters (Barn och Ungdomsvetenskap), för jag har alltid varit starkt intresserad att hjälpa barn i svåra situationer. Jag har själv varit vittne och ett offer för grov misshandel när jag var barn. Men när jag läser mer om hur det går till för att bli BARNOMBUDSMAN, ser jag att det står i grunden att måste man ha en juridikexamen - hur kan det vara? Vart jag än vänder mig för att finna möjligheter att jobba med barns rättigheter, står juridikexamen i vägen...

    Är det möjligt att med en lärareexamen + en masters jobba med barnens rättigheter? På en myndighet? Vad är våra möjligheter? Jag tackar på förhand och hoppas alla som läser det här, är ok i dessa oroande tider

    Mvh Ana

    • Jelena :

      Det finns mellan 400 och 500 Myndigheter i Sverige och även andra "myndighets-liknande" så kallade "organ"... se t.ex https://mfof.se/ - extremt svårt säga ngt om vilken utbildning krävs för att få jobb på en av Myndigheter. Ofta är det "just nu finns det inga lediga jobb att söka hos oss..." och om det finns någon tjänst då brukar det krävas extrema meriter - ofta juristexamen som ger företräde... och så kanske man måste också flytta för jobbet finns väldigt långt från staden där man bor. Kan inte finnas några garantier på att få jobb på ngn myndighet, oavsett vilken utbildning man skaffar sig. Jag vill råda dig studera det du är intresserad av och hålla utskick - du kan ha tur och ngn lämplig tjänst kan bli ledig och du kan få det jobbet! Vi håller tummarna!

    • Anna : Läs gärna "mitt" svar - jag fick info från Stockholms universitet och det är en kombination av Mitt svar + det som framgick av enkäten som SU gjorde.
    • : Tack, jag uppskattar alla svaren och hjälpen
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sana!

    Om juristexamen krävs, då kommer du inte få jobbet om du inte har juristexamen.
    Men kika gärna på följande möjligheter:
    jobba på Kvinnojourer - en hel del kvinnor som söker hjälp där har barn;
    jobba för BRiS eller för ngn annan hjälporganisation.

    • : Besviken över ditt abrupta korta svart. Jag ställde flera frågor, men om du inte vet - så svara inte eller vidarebefordra min efterfrågan till någon som faktiskt vet. Du säger de mest obvious thing, jag frågade om möjligheter; bästa svaret du kunde ha givit är; Jag Vet Inte
    • Julia :

      Det är en svår fråga du ställde. vi vet ju inte heller om du redan tänkt på kvinnojourer, BRiS och andra hjälporganisationer... Vi vet inte vad du vet eller tänkt på. Och vi vet inte allt heller tyvärr. Vi gör så gott vi kan. Ska samråda med kollegorna... och du kan få fler svar och kommentarer. Det händer att ngn insatt som kan ge bra tips läser din fråga och kan ge ett bra förslag. FRåGA SYV är Öppet forum där alla kan utbyta åsikter och tips. Det är inte så att man får ETT SVAR och slut.... Man kan få många svar och många kommentarer. Förhoppningsvis ngt av det blir till hjälp. Har du pratat mes studievägledare och lärare på din institution, på förskollärarutbildningen? Du kan även boka tid med SYV på komvux.

    • Mikael : Tråkigt att du är besviken. Mycket svårt att veta om frågeställaren föredrar snabbt/kort svar eller är beredd att vänta länge och få ett långt svar... Vi har tidigare fått klagomål från ett par frågeställare att svaren var långa med många olika förslag, långa förklaringar och mycket text (vi vet ju inte vad varje frågeställare önskar sig) ... och som Julia kan skrivit i kommentaren, ovan - det är mycket möjligt att du får ännu fler svar och kommentarer i tråden! förhoppningsvis blir ngt av det till hjälp! Och du själv är välkommen att hjälpa andra med din kunskap och dina åsikter genom att skriva kommentarer till andras frågor och svar!
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag tänker så här - med förskollärarexamen i grunden kan man (i alla fall på sikt) få jobb som Förskolerektor/chef för förskola och då ingår det att ta hänsyn till, försvara och ombesorga barnens rättigheter.
    Andra möjligheter: sikta på att bli forskare inom det område som intresserar dig som mest; jobba med adoptioner - kika på möjligheten att bli Adoptionskonsult, t.ex; även om det är oftast socionomer och jurister som jobbar med adoptioner, så är det inte helt omöjligt att även med en annan utbildning få jobba med det.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    du vill läsa master i Barn och Ungdomsvetenskap (du skriver det i din fråga) och på utbildningens egen webbplats står det bl.a följande:

    Exakt vilka Myndigheter eller Organisationer och i vilka roller (arbetstitlar) står ju inte... men det finns kontaktuppgifter till de som jobbar på det programmet, så fråga gärna dem som jobbar på just det programmet - om de t.ex vet var deras f d studerande jobbar idag. En allmän studievägledare kan inte veta sådana detaljer och speciella svar på just en så specifik och ovanlig fråga i andra fall än om hen råkar känna någon (privat) som just gick samma utbildning och jobbar inom det område som du ställer din fråga inom.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det har tidigare gjorts alumnenkäter med alumner (de som gick utbildning på master i barn- och ungdoms... - alltså det programmet som du vill läsa efter förskollärarprogrammet) för att se vad de arbetade med efter masterprogrammet***.
    Och det visade sig att de arbetar främst inom fyra sektorer:

    1) Ideell sektor, till exempel på Friends, Rädda Barnen, SOS Barnbyar, m.m.

    2) Offentlig förvaltning, till exempel kommun, Migrationsverket, Skolverket, utbildningsförvaltningen, SIS, region, Barnafrid, som till exempel samordnare, utredare, handläggare, m.m.

    3) Universitet, till exempel som adjunkt.

    4) Professionsnära yrken såsom förskola, skola, socialtjänst.

    Stockholms Universitet har tyvärr ingen statistik (uppgift från maj 2020) över hur många som får jobb efter examen, så det går inte att svara på hur stor chans det är att man får sitt drömjobb efter examen. Det som är viktigt i detta program (master i barn- och ungdoms...) är att man bygger sin profil under studietiden genom praktik, valbara kurser och val av ämne till examensarbete, men även att man ständigt lär känna sin arbetsmarknad under studietiden genom att till exempel delta i karriärevent och knyta kontakter. På så sätt har man större chans att efter examen hitta ett arbete som man vill ha.
    ____________________
    *** - det framgår tyvärr inte om de - förutom det aktuella masterprogrammet även hade en annan utbildning - t.ex socionomexamen, juristexamen eller lärarexamen, t.ex och det framgår inte heller vilka andra meriter de har, t.ex språkkunskaper (till vissa jobb kan ibland behövas att man kan ett visst - ibland ovanligt - språk).