Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32148 frågor besvarade.
Från förskollärare till Barnombudsman?
5Poäng
Sana
Hej!
Nästa termin kommer jag studera mitt tredje läsår på förskollärarprogrammet i SU. Jag har däremot en stark dragning till att läsa en Masters (Barn och Ungdomsvetenskap), för jag har alltid varit starkt intresserad att hjälpa barn i svåra situationer. Jag har själv varit vittne och ett offer för grov misshandel när jag var barn. Men när jag läser mer om hur det går till för att bli BARNOMBUDSMAN, ser jag att det står i grunden att måste man ha en juridikexamen - hur kan det vara? Vart jag än vänder mig för att finna möjligheter att jobba med barns rättigheter, står juridikexamen i vägen...
Är det möjligt att med en lärareexamen + en masters jobba med barnens rättigheter? På en myndighet? Vad är våra möjligheter? Jag tackar på förhand och hoppas alla som läser det här, är ok i dessa oroande tider
Om juristexamen krävs, då kommer du inte få jobbet om du inte har juristexamen. Men kika gärna på följande möjligheter: jobba på Kvinnojourer - en hel del kvinnor som söker hjälp där har barn; jobba för BRiS eller för ngn annan hjälporganisation.
Hej! jag tänker så här - med förskollärarexamen i grunden kan man (i alla fall på sikt) få jobb som Förskolerektor/chef för förskola och då ingår det att ta hänsyn till, försvara och ombesorga barnens rättigheter. Andra möjligheter: sikta på att bli forskare inom det område som intresserar dig som mest; jobba med adoptioner - kika på möjligheten att bli Adoptionskonsult, t.ex; även om det är oftast socionomer och jurister som jobbar med adoptioner, så är det inte helt omöjligt att även med en annan utbildning få jobba med det.
Exakt vilka Myndigheter eller Organisationer och i vilka roller (arbetstitlar) står ju inte... men det finns kontaktuppgifter till de som jobbar på det programmet, så fråga gärna dem som jobbar på just det programmet - om de t.ex vet var deras f d studerande jobbar idag. En allmän studievägledare kan inte veta sådana detaljer och speciella svar på just en så specifik och ovanlig fråga i andra fall än om hen råkar känna någon (privat) som just gick samma utbildning och jobbar inom det område som du ställer din fråga inom.
Hej! det har tidigare gjorts alumnenkäter med alumner (de som gick utbildning på master i barn- och ungdoms... - alltså det programmet som du vill läsa efter förskollärarprogrammet) för att se vad de arbetade med efter masterprogrammet***. Och det visade sig att de arbetar främst inom fyra sektorer:
1) Ideell sektor, till exempel på Friends, Rädda Barnen, SOS Barnbyar, m.m.
2) Offentlig förvaltning, till exempel kommun, Migrationsverket, Skolverket, utbildningsförvaltningen, SIS, region, Barnafrid, som till exempel samordnare, utredare, handläggare, m.m.
3) Universitet, till exempel som adjunkt.
4) Professionsnära yrken såsom förskola, skola, socialtjänst.
Stockholms Universitet har tyvärr ingen statistik (uppgift från maj 2020) över hur många som får jobb efter examen, så det går inte att svara på hur stor chans det är att man får sitt drömjobb efter examen. Det som är viktigt i detta program (master i barn- och ungdoms...) är att man bygger sin profil under studietiden genom praktik, valbara kurser och val av ämne till examensarbete, men även att man ständigt lär känna sin arbetsmarknad under studietiden genom att till exempel delta i karriärevent och knyta kontakter. På så sätt har man större chans att efter examen hitta ett arbete som man vill ha. ____________________ *** - det framgår tyvärr inte om de - förutom det aktuella masterprogrammet även hade en annan utbildning - t.ex socionomexamen, juristexamen eller lärarexamen, t.ex och det framgår inte heller vilka andra meriter de har, t.ex språkkunskaper (till vissa jobb kan ibland behövas att man kan ett visst - ibland ovanligt - språk).
Frågor och svar taggade med 'gamla gymnasiekurser' (4 st.)
Hejsan
Jag gick i gymnasiet på 1980-talet
Jag gick en treårig gymnasielinje, samhällsvetenskaplig.
Jag hoppade av gymnasiet med anledning av sjukdom...har alltså en termin kvar
Kan jag idag läsa in den sista terminen eller måsta jag läsa om hela gymnasiet från början?
Liselotte: :
Hej Mia,
det är bra att du vill studera men jag undrar vad är Mål med dina studier: vill du bli behörig till högskola/universitet? Vill du lära dig ngt. yrke? eller vad vill du uppnå? Detta... Läs hela svaret
Hej,
I gymnasiet läste jag matte A, B och C.
Min utbildning som jag vill läsa kräver matematik 3C. Jag ringde syv på den skolan som sa att jag måste läste Matematik 4 för att bli behörig.
Jag är orolig ändå att jag inte kommer bli behörig eftersom att jag "missat" 3C.
Hjälp!?
Julia: :
Hej Cassandra!
Matematik 4 är en "högre kurs" som ibland också kallar för "överliggande kurs" och kurser i matte bygger direkt på varandra, därför ger... Läs hela svaret
Jag citerar en text från Skolverket nedan.
"Från och med den 1 juli 2011 gäller nya ämnesplaner med ändrade poängtal för gymnasieskolan. Den som påbörjat utbildning före den 1 juli 2011 får genomgå prövning i kurser enligt den äldre gymnasieförordningen (1992:394). Prövning av äldre kurser får...
Milla : :
Hej Martin!
Du får göra prövningar i gamla kurser eller de nya (motsvarande) kurser.
Det är inga problem att räkna ut Meritvärde om man blandar gamla och nya kurser.
Kom med några exempel - vilka kurser vill du läsa upp?
När du... Läs hela svaret
Jag vill gå logoped programmet men då måste jag ha matematik b och naturkunskap b, vad motsvarar det i det nya systemet? Måste man gå matematik 2 a, b och c då eller bara a? Samma sak med naturvetenskap?
Anna: :
hej Emelie!
Till Logopedprogrammet krävs det följande behörighet:
Grundläggande behörighet + Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b /... Läs hela svaret