Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32071 frågor besvarade.
Från förskollärare till Barnombudsman?
5Poäng
Sana
Hej!
Nästa termin kommer jag studera mitt tredje läsår på förskollärarprogrammet i SU. Jag har däremot en stark dragning till att läsa en Masters (Barn och Ungdomsvetenskap), för jag har alltid varit starkt intresserad att hjälpa barn i svåra situationer. Jag har själv varit vittne och ett offer för grov misshandel när jag var barn. Men när jag läser mer om hur det går till för att bli BARNOMBUDSMAN, ser jag att det står i grunden att måste man ha en juridikexamen - hur kan det vara? Vart jag än vänder mig för att finna möjligheter att jobba med barns rättigheter, står juridikexamen i vägen...
Är det möjligt att med en lärareexamen + en masters jobba med barnens rättigheter? På en myndighet? Vad är våra möjligheter? Jag tackar på förhand och hoppas alla som läser det här, är ok i dessa oroande tider
Om juristexamen krävs, då kommer du inte få jobbet om du inte har juristexamen. Men kika gärna på följande möjligheter: jobba på Kvinnojourer - en hel del kvinnor som söker hjälp där har barn; jobba för BRiS eller för ngn annan hjälporganisation.
Hej! jag tänker så här - med förskollärarexamen i grunden kan man (i alla fall på sikt) få jobb som Förskolerektor/chef för förskola och då ingår det att ta hänsyn till, försvara och ombesorga barnens rättigheter. Andra möjligheter: sikta på att bli forskare inom det område som intresserar dig som mest; jobba med adoptioner - kika på möjligheten att bli Adoptionskonsult, t.ex; även om det är oftast socionomer och jurister som jobbar med adoptioner, så är det inte helt omöjligt att även med en annan utbildning få jobba med det.
Exakt vilka Myndigheter eller Organisationer och i vilka roller (arbetstitlar) står ju inte... men det finns kontaktuppgifter till de som jobbar på det programmet, så fråga gärna dem som jobbar på just det programmet - om de t.ex vet var deras f d studerande jobbar idag. En allmän studievägledare kan inte veta sådana detaljer och speciella svar på just en så specifik och ovanlig fråga i andra fall än om hen råkar känna någon (privat) som just gick samma utbildning och jobbar inom det område som du ställer din fråga inom.
Hej! det har tidigare gjorts alumnenkäter med alumner (de som gick utbildning på master i barn- och ungdoms... - alltså det programmet som du vill läsa efter förskollärarprogrammet) för att se vad de arbetade med efter masterprogrammet***. Och det visade sig att de arbetar främst inom fyra sektorer:
1) Ideell sektor, till exempel på Friends, Rädda Barnen, SOS Barnbyar, m.m.
2) Offentlig förvaltning, till exempel kommun, Migrationsverket, Skolverket, utbildningsförvaltningen, SIS, region, Barnafrid, som till exempel samordnare, utredare, handläggare, m.m.
3) Universitet, till exempel som adjunkt.
4) Professionsnära yrken såsom förskola, skola, socialtjänst.
Stockholms Universitet har tyvärr ingen statistik (uppgift från maj 2020) över hur många som får jobb efter examen, så det går inte att svara på hur stor chans det är att man får sitt drömjobb efter examen. Det som är viktigt i detta program (master i barn- och ungdoms...) är att man bygger sin profil under studietiden genom praktik, valbara kurser och val av ämne till examensarbete, men även att man ständigt lär känna sin arbetsmarknad under studietiden genom att till exempel delta i karriärevent och knyta kontakter. På så sätt har man större chans att efter examen hitta ett arbete som man vill ha. ____________________ *** - det framgår tyvärr inte om de - förutom det aktuella masterprogrammet även hade en annan utbildning - t.ex socionomexamen, juristexamen eller lärarexamen, t.ex och det framgår inte heller vilka andra meriter de har, t.ex språkkunskaper (till vissa jobb kan ibland behövas att man kan ett visst - ibland ovanligt - språk).
Frågor och svar taggade med 'ersätta moderna språk med modersmål' (4 st.)
Hej!
För drygt ett år började jag gymnasiet. Nu när betygen snart ska sättas har jag börjat fundera på någonting jag faktiskt borde funderat på sedan tidigare. Den gymnasieskola jag valt att gå på har inte det språk jag tidigare läst i 9an- Franska, därför var jag tvungen att börja på ett...
Anna: :
Hej Amoola!
Enligt reglerna så bör alla påbörjade kurser på gymnasiet både betygsättas och finnas med i det dokumentet som du får i slutet av dina gymnasiestudier.
Du kan... Läs hela svaret
Hej!
Undrar om jag kan få läsa arabiska som modern språk istället för Tyska 1?
Mitt modersmål språk är Persiska och jag får inte läsa mitt språk som moderna språk men eftersom att jag kan liten arabiska tänkte ta arabiska istället för Tyska 1.
Anna: :
Hej Hanieh!
Om det finns behörig lärare på skolan och det finns plats i språkgruppen kan du läsa Moderna språk (arabiska). Prata med SYV på din skola. Fråga om det finns en sådan pågående kurs... Läs hela svaret
Hej!
Jag har precis börjat år 1 på gymnasiet och läser för tillfället Spanska som modernt språk. Jag bytte upp en klass under jullovet i 6an, gick alltså höstterminen i 6an och vårterminen i 7an. Jag fick alltså plugga upp 2 år av spanska själv, helt utan hjälp från min lärare som var helt...
Mikael: :
Hej Tuss!
Om du läser Samhällsvetenskapsprogrammet då är 200 poäng Moderna språk - obligatoriska för dig, det är alltså 2 kurser i Moderna språk som du MÅSTE LÄSA.
Det är jättetråkigt att det var så på grundskolan med språkundervisning,... Läs hela svaret
Hej! Jag går i samsam åk 1 och min fråga handlar om språk. Jag läser franska 3 och jag har ansökt om modersmål också men många säger att det är dåligt, de påstår att jag använder min inviduella val i onödan. Men vår syv i skolan säger att om man läser både läser moderna språk och modersmål får...
Mikael: :
Hej Sevilay!
På Samhällsvetenskapsprogrammet är 200 poäng ( två kurser) i Moderna språk - OBLIGATORISKA.
Du får i stället för Moderna språk läsa Modersmål. Skillnaden är den att för Moderna språk 3 och 4... Läs hela svaret