Ellie
    Hej

    Hur går jag till väga för att gå från folkhögskolans allmänna behörighetskurs till att söka universitet? Jag vill kunna få utgångsbetyg för gymnasium för att söka till universitetsutbildning i journalistik. Går detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellie,
    ja, man kan med Omdöme om Grundläggande behörighet + omdöme om särskild behörighet i de kurserna som krävs för särskild behöriget till just "din" högskoleutbildning (ofta krävs det Samhällskunskap 1b) - söka och komma in i BF-urvalsgruppen.

    Ansökan till högskoleutb. gör man på www.antagning.se
    Ansökningsperiod är 15 mars - 15 april 2019 och sista kompletteringsdag - den 20 juni.