Nicole

    Hej! Jag har läst naturkunskap 1a1 i gymnasiet och vill söka nu till sjuksköterskeutbildningen som kräver naturkunskap 2. Måste jag studera först 1b eller kan jag söka till 2 på direkten? Detsamma med samhällskunsskap 1b, jag har läst 1a1 men inte 1a2. Måste jag först läsa 1a2 innan jag kan läsa 1b? Eller hur fungerar det egentligen.

    • Anna : Vilken program gick du på gymnasiet?
    • : El- och energi programmet.
    • Anna : I så fall finns det inte ngn "ersättningsmöjlighet" för dig. Var god läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    naturkunskap 1a2 + 1a1 är samma "kurs" som naturkunskap 1b;

    och detsamma gäller även samhällskunskap: samhällsk.1a1 + 1a2 = kursen 1b.
    inom samhällskunskap behöver du få godkänt betyg i 1a2.

    Vad gäller naturkunskap 2 så finns det även Ersättningsmöjligheter om du har examen från naturbruks- eller vård- och omsorgsprogrammet. I andra fall behöver du få godkänt betyg i naturkunskap 2. Det kan du få genom en prövning; men om du vill läsa på komvux - söker du först naturkunskap 1a2 och sedan nk2.