Daniel SYV

    Hej Viktoria,
    Du behöver skaffa dig kunskaperna och betygen motsvarande fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. Det kan du göra antingen på komvux, genom prövningar eller på naturvetenskapligt basår på högskolenivå.
    För att konkurrera om plats på högskoleutbildningar (bl a på läkarprogrammet) kan du göra Högskoleprovet.
    Du kan börja läsa redan idag - repetera innehåll i Matematik 2 (motsvarande gammal kurs Matematik B) på www.matteboken.se - gå in på Matteboken.se/lektioner/matte-2

    Skillnaden på hur studierna i olika skolformer kommer påverka ditt meritvärde:
    studier på naturvet.basår på högskolenivå kommer inte påverka ditt meritvärde;
    studier på komvux eller prövningar: betygen i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4 kommer räknas in i ditt meritvärde, men ej kommer Ersätta ngra kurser, utan även de nya kurserna räknas in; betygen på lägre nivå, t.ex kemi1 räknas inte in.

    • :

      Tack så mycket för svaret! Har förstått det du sagt om meritpoäng, men jag undrar också om själva snittbetyget påverkas? Ska jag räkna in fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4 i mitt snittbetyg? Jag antar att om gör prövning eller komvux så borde det räknas in?

    • Anna :

      ja, om du läser kurserna på komvux eller gör prövningar - då räknas betygen i kurser som krävs för särskild behörighet in i ditt jämförelsetal. Sedan plussar man på till jämförelsetalet Meritpoängen (om man har några) och får fram MERITVÄRDE. Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på högskola-universitet i Sverige. ... Däremot om du läser på basåret på högskolenivå, så kan du få Behörighet, om du klarar kurserna med godkända resultat, men ditt meritvärde påverkas inte. Dock prövas du ändå endast i BII, kompletteringsgruppen. Läs gärna info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar