Sandra
    Kan man bli socionom eller arbeta som kurator om man först tar en sjuksköterska examen och sedan pluggar vidare? Hur många kurser och vilka måste man ta? Hur lång tid kan det ta efter man tagit sjuksköterska examen till att man är socionom? Antar att en sjuksköterska examen är på 3 år.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra,

    det finns idag tyvärr ingen sådan väg in tiII Kurator-yrket, som du föresIår.

    Efter sjuksköterskeexamen kan man plugga vidare till Skolsköterska,  Barnmorska eIIer till Specialistsjuksköterska men inte tiII socionom eIIer kurator.

    Som Iegitimerad sjuksköterska kan man också bli t.ex Estetisk injicerare

    Socionom är en yrkesexamen och man måste plugga på Socionomprogrammet från början till slut, genomgå praktik som ingår i programmet och ta yrkesexamen. Om någon kurs är identisk i sjuksköterskeprogrammet och i socionomprogrammet, kan man i så fall få den "tillgodoräknad", men det är i så fall ganska liten del av programmet. Så i princip måste man läsa från början till slut - 210 högskolepoäng = 3.5 år studier på heltid.

    Du antar rätt, sjuksköterskeprogrammet är på 3 år, 180 hp.

    Vänliga hälsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte