Julina
    Hej!

    Jag gick ut Vård och omsorgsprogrammet nu i somras och har nu slängt in min ansökan på antagning.se. Jag har insett att jag vill jobba med människor, men jag tycker inte om själva omvårdnadsarbetet (dvs. byta blöjor, sköta hygien osv.) men jag tycker om känslan att känna att jag har hjälpt en person. Psykologi och psykiatri var de kurser som var ABSOLUT mest intressant.
    Hur som helst, så har jag sökt socionom som förstahandsval och sjuksköterska som andrahandsval. Jag har ganska bra betyg men vet inte om dem räcker för att jag ska ta mig in på socionomprogrammet.

    Min stora dröm är att få bli en psykoterapeut och att få hjälpa människor verbalt på ett psykiskt plan för att må bättre. Jag vet att man från en socionomutbildning kan läsa sig upp till psykoterapeut, men kan man som sjuksköterska läsa några kurser så man ta sig in på psykoterapeututbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Julina,

    jättebra att du kom på exakt vad du i framtiden vill jobba med.

    Ditt mål är att bli en Psykoterapeut >>. De flesta psykoterapeuter i Sverige är i grunden Psykologer; andra är i grunden Läkare och Socionomer; vi har hört om att det även har hänt att en Arbetsterapeut /i grunden/ med ett antal påbyggnadsutbildningar lyckades ta sig in på psykoterapeut-programmet.
    Ang. sjuksköterska - man har större chans om man vidareutbildar sig sen till specialistsjuksköterska inom psykiatri.
    Jag tycker du gör rätt som i första hand söker till socionomutbildningen.

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    Milla

    Studie- och yrkesvägledare