Afrah
    Hej jag har just sökt gymnasiet med frikvot. Jag har dels svensk betyg (11 betyg) men jag har underkänt i matte.

    Fast jag har det från mitt hemland. Jag sökte den 15 februari och häromdagen såg jag att det stod i mitt val att jag inte är behörig till detta val. Varför är det så? Jag har det som krävs för att kunna bli behörig . Är det p.g.a av att frikvotet inte räknas i gymnasieantagningen via webben eller?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Afrah,
    jag kan bara gissa - eftersom jag inte arbetar på Gymnasieantagningen i din del av Sverige, jag vet inte ens i vilken stad du söker till gymnasiet... och min gissning är att pga du ej fick godkänt betyg i matematik är du inte behörig till något svenskt nationellt program.
    Vad du har får betyg från ditt hemland och hur de "översätts" till svenska betyg - är en stor och svår fråga... om ditt betyg från hemlandet kan bedömas motsvara kunskaper i matematik på vårterminen i åk9, förstår jag inte varför du i så fall läste matematik på grundskolenivå? Men, oavsett, om du nu ej fick godkänt betyg i matematik från vårterminen i åk9 (eller motsvarande kurs i matematik) då saknar du IDAG (du kanske kunde det förut, men glömde... sen) - de kunskaper i matematik som krävs för att klara gymnasiestudier på alla svenska nationella program.
    På alla nationella program i en svensk gymnasieskola läser man matematik och första gymnasiekurs i matematik förutsätter att man har kunskaper i matematik från grundskola; i annat sätt kan man inte klara av gymnasiematte.
    Jag tror, alltså, att det i ditt fall ej har någon betydelse att du sökte i "frikvot" eller på ett annat sätt, utan att problemet är att du ej fick godkänt betyg i matematik. Men fråga gärna din studie- och yrkesvägledare på din skola och/eller vänd dig till gymnasieantagningen via vilken du sökte till gymnasiet.
    Hoppas det löser sig på ett bra sätt för din del.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Jag bor i stockholm och mina utländska betyg är goodkända och då har jag rätt till att söka till gymnaset. De sa det själva att mina betyg översetts och att de är goodkända. Jag fattar inte vad som är problemet!
    • Julia : Det bästa rådet jag kan ge dig är att du snarast försöker komma i kontakt med syv på din skola. Om det inte går att nå syv på din skola (eller f d skola - där du läste när du gjorde ansökan till gymnasiet) & om du inte kan nå syv-en - kontakta rektor. Och du kan också samtidigt kontakta gyantagningen - du ser mailadress och tel.nr på http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholms-lan/ - där du uppger ditt personnummer och kort och tydligt vad du är missnöjd med. Förhoppningsvis löser det sig.
    Saga SYV

    Hej Afrah,
    min erfarenhet är att det inte alltid är så bra att ha för bråttom.
    Det finns exempel på att folk kommer in på olika utbildningar och sedan inte klarar av att läsa på dem; de säger t.ex att jag förstår hälften av det som läraren säger... och det kan bero både på bristfällig svenska och brister i kunskaper inom andra ämnen.

    Många gånger är det fördelaktigt att ta de i sin egen takt och skaffa sig goda stabila kunskapsgrunder. Då slipper man misslyckas med en högre utbildning. Och även om du, t.ex skulle få godkända betyg på gymnasiet från hösten 2018, så kan du troligtvis få ännu bättre kunskaper i gymnasiala kurser och ännu högre betyg om du först läser mer svenska och mer matte.

    Jag känner inte dig och det jag skriver är en "allmän reflektion".

    Dock tycker jag det är mycket viktigt att förstå och minnas att KOMMA IN PÅ EN UTBILDNING är bara första steget; sedan ska man också klara hela utbildningen, vilket inte alla gör.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och med allt annat!
    S.

    • : Hej jag är uppvuxen i sverige har bara missat högstadiet eftersom min familj flyttade . Så jag skulle inte säga att jag inte kan svenska.
    • Anna : Perfekt! Jättebra att du kan svenska!. Saken är dock den att även personer som har bott i Sverige i hela sitt liv och vars föräldrar båda har svenska som modersmål kan ibland ej få godkänt betyg i svenska på grundskolan, ex. på grund av dyslexi, litet ordförråd eller någon annan orsak. Så - tyvärr- ger inte uppväxt i Sverige per automatik goda kunskaper i Svenska. :( Men om du har dem - good for you! jättebra! Saga har skrivit att hon inte känner dig och att hennes är endast en allmän reflektion med tanke på att många läser frågor/svar här på forumet, som har olika bakgrunds-situationer... :) Ta inte illa vid dig. Vi vill absolut inte förolämpa någon, vi vill hjälpa - så gott vi kan!