Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tova,

    det går inte generellt säga om kommunala eller fristående gymnasieskolorna är bättre eller sämre...

    Jag tänker i stället på andra aspekter i första hand:
    får du flytta (för dina vårdnadshavare)? som icke-myndig kan du inte själv bestämma om du ska flytta eller inte. Om dina vårdnadshavare motsätter sig flytten, kan du inte flytta. Du måste bli 18 år först för att kunna fatta det beslutet själv.

    Det är dyrt att läsa på annan ort
    Om samma program och nationell inriktning finns närmare till din permanenta bostadsadress, får du (din familj) inte något Inackorderingstillägg för att bosätta sig på den nya orten; det är i så fall din familj som måste stå för kostnaderna (hyra, resor mm.). Inackorderingstillägget - även om man får det - täcker endast en del av kostnaderna, inte alla... så din famij måste ha möjlighet och även vara villiga att täcka upp för de kostnader.

    Om samma utbildning (program/nationell inriktning) ej finns på din ort - då kanske du inte har "något val" och måste försöka få det att funka vid flytten...