Stefanija
    Hej! Jag har anmält mig på Europaprogrammet, Företagsekonomi på Göteborgs Universitet och jag vill samtidigt läsa tyska språk på universitetet. Det finns en fristående kurs i tyska men jag vet inte hur går det med dessa kurser, om de räknas i examen och hur de räknas? Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stefanija,
    Antagning.se kan anta till max 45 hp per termin, det motsvarar 150% av studietakt, dvs du kan läsa ett program på heltid och samtidigt ännu ett program eller fristående kurser - på halvtid, så att det sammanlagt blir 1,5 "heltid", som max.
    Om ditt högskoleprogram är på heltid, måste du hitta "tyska-kurser" som går på halvfart; du blir alltså inte antagen till 2 st. heltidsutbildningar samtidigt.
    Med det sagt, går vi vidare till hur fristådene kurser "står sig" i relation till ett program... Här finns det flera alternativ: godkända högskolepoäng är alltid GODKÄNDA HÖGSKOLEPOÄNG och du får både kunskaper och det ser bra ut i CV-n.
    Om huruvida du kan inkludera fristående kurser i kandidatexamen, om du vill ta ut kandidatexamen - är det upp till det lärosäte att svara där du ansöker om kandidatexamen.
    Inom många program kan en "fri termin" ingå /se om den ingår i ditt program/ - och i så fall Kanske du kan ha de fristående kurserna som din "fri termin" och hoppa på så sätt över den fria terminen.... och jobba då under den terminen... eller om ditt program börjar både på hösten och på våren - kanske kan du i så fall "hoppa fram" en termin, efter den fria terminen - och bli klar en termin tidigare... men alla de frågorna måste du få svar på - på den institutionen där du ska gå ditt program.

    Bästa hälsningar

    ANNA